Ajankohtaisia tarinoita johtajuudesta johtajien ja hallitusammattilaisten kertomana.

Kuva: WinNova / Kirsi Petäjämäki

WinNovan toimitusjohtaja Juha Miikkulainen tietää, että yhteistyöllä päästään kohti tavoitteita. Kiihtyvä muutosvauhti vaatii uudenlaista osaamista ja osaajien yhdistämistä.

Ihminen edellä

Integrata Oy:n toimitusjohtaja Riku Heinoselle on tärkeää, että työntekijän odotukset työstä kohtaavat todellisuuden.

Kuva: Tomi Vastamäki

Selustan turvaaja

Yli 20 vuotta pelastusalalla vaikuttanut toimitusjohtaja Jari-Matti Toivonen uskoo turva-alan vetovoimaan, kehitykseen ja kasvuun.

Tekninen visionääri

Tekniikka on tulevaisuuden ala, jonka avulla voidaan ratkaista globaaleja haasteita ja joka tarjoaa merkityksellistä työtä myös yhä useammalle naiselle.

Yrittäjästä johtajaksi

Uula Colorin toimitusjohtaja Susan Äijälä on tehnyt työurallaan rohkeita siirtoja ja kasvanut yrittäjästä toimitusjohtajaksi. Yksi oppi on ylitse muiden – ihmiset ovat tärkeimpiä.

Jalat maassa, pää pilvissä

Pelitalo Tacticin toimitusjohtajana vajaan vuoden toiminut Lauri Nieminen haluaa valjastaa työntekijöiden luovuuden koko organisaation hyväksi.

Rohkea luotsaaja

Luvata-konsernin emoyhtiön toimitusjohtaja vaihtui keväällä. Ruoriin tarttui Pekka Kleemola, joka haastaa perinteisen käsityksen teollisuusyrityksen johtajasta ja nostaa ihmiset keskiöön.

Suunnannäyttäjä

Luottamus, näkemyksellisyys ja empatia kuuluvat johtajan työkalupakkiin. Pakkia pitää kuitenkin päivittää, joten lisäksi tarvitaan uteliaisuutta ja jatkuvan oppimisen mentaliteettia.

Humaani toimitusjohtaja

”Jokainen ihminen pitää nähdä kokonaisuutena eikä vain välinearvona toiminnalle”, sanoo Heikki Arikka, Länsi-Suomen diakonialaitoksen ja Diakon Palvelut Oy:n uusi toimitusjohtaja.

Satamayhtiön tehtävä on pitää puitteet kunnossa

Porin satama on Suomen parhaita. Luotsausmatkat ovat lyhyitä, koska avomeri alkaa heti sataman ulkopuolelta. Myös jääolosuhteet ovat hyvät, satamaan on helppo tulla talvellakin.

Kansainvälinen ura Porista käsin

Määrätietoisuus ja pitkäjänteisyys ovat ominaisuuksia, joita tarvitaan uralla menestymiseen. Tulevaisuuden työelämä vaatii lisäksi sopeutumiskykyä ja valmiuksia oppia uutta.

Vaikeista suhdanteista kohti valoa

Kun yrityksen päätuote on tuore leipä, pitää asiakaslupaus lunastaa päivittäin. Jotta tavoitteeseen päästään, tarvitaan kokonaisuuden hallintaa ja kuuntelutaitoa.

Vastuun jakaminen vie yritystä eteenpäin

Luopuminen toimitusjohtajuudesta osui Sari Mäkitalon mielestä oikeaan kohtaan. Kahden yrityksen johtotehtävistä selviää, kun jakaa vastuuta työntekijöille ja uusille ammattilaisille.

Työhyvinvointi luo edellytykset työssä onnistumiselle

Porilaissyntyinen Kai Vainio aloitti uransa ohjelmistokehittäjänä jo opiskellessaan diplomi-insinööriksi Porissa. Sittemmin hänestä tuli yrittäjä, joka satsaa erityisesti henkilöstön hyvinvointiin.

Johtajan tapa ei ole ainoa oikea

Porissa on valmistettu sinkkilankaa teollisuuden tarpeisiin jo neljännesvuosisadan ajan. Vertic Zinc Wire Oy:n toimitusjohtaja Matti Lohikoski uskoo alan kasvuun.

Rakkaudesta Satakuntaan

Satamaidon toimitusjohtaja Anniina Honkanen uskoo vastuullisuuden kannattelevan maitoalaa myös tulevaisuudessa.

Ihmiset ostavat nykyisin tarinoita

Esan Levykalusteen yrittäjä Jaakko Husari uskoo perheyrittäjyyden ja paikallisuuden voimaan.

Onnistuminen edellyttää innostamista

Petri Paajanen on tottunut katsomaan tulevaisuuteen. Pori Energian uusi toimitusjohtaja uskoo, että menestyminen ei katso yrityksen kokoa.

Hyvinvoiva johtaja on tärkeä roolimalli

Työskentely kiihtyvään tahtiin muuttuvalla finanssialalla on opettanut Matti Kiurulle, että työhyvinvointi on itsestä huolehtimista ja esimerkkinä toimimista.

Hyvä hallitus uskaltaa hypätä boksin ulkopuolelle

Satakuntalaisen yrityksen hallituksessa on usein vankkaa alan osaamista. Ongelmana kuitenkin on, että digitalisaation luomat mahdollisuudet jäävät näkemättä, jolloin yritystä uhkaa markkinoiden katoaminen.

Kännykät muuttivat työelämän

Tieto Oyj:ssä asiakasvastuun parissa työskentelevä Jouko Pärssinen tietää, että elinikäinen oppiminen on avain työn muutoksesta selviämiseen.