Yrittäjästä johtajaksi

Uula Colorin toimitusjohtaja Susan Äijälä on tehnyt työurallaan rohkeita siirtoja ja kasvanut yrittäjästä toimitusjohtajaksi. Yksi oppi on ylitse muiden – ihmiset ovat tärkeimpiä.

Äijälä on työurallaan kuunnellut itseään ja ottanut ilolla uusia haasteita vastaan. Hän on vaihtanut muun muassa voiteluainetehtaan laboratoriopäällikön tehtävät piiripäällikön rooliin ja siirtynyt öljy-yhtiössä myyntityöhön. Intohimoisesti ruokaan suhtautuva Äijälä sai kuitenkin parhaat johtamisoppinsa toimiessaan 13 vuoden ajan yrittäjänä keittiövälineiden ja sisustustuotteiden maahantuojana ja tukkukauppiaana.

– Yrittäjyys opetti ongelmanratkaisua, koska silloin vastasin kaikesta itse. Työsuhteessa työntekijän toimenkuva on rajattu, mutta yrittäjänä on katsottava asioita laajasta perspektiivistä ja opeteltava uusia asioita.

Kun työssä tuli pulma eteen, oli aina löydettävä jonkinlainen polku ratkaisuun. Oli pohdittava, osaanko tehdä jonkin asian itse, voinko opetella tekemään sen vai onko järkevintä siirtää asia jollekin toiselle.

Sekä yrittäjänä että nyt toimitusjohtajana Äijälä vastaa kokonaisuudesta ja siitä, mitä lopulta jää viivan alle.

– Jollen pidä huolta ihmisistä, mikään ei toimi. Nuorempana en tähän uskonut, mutta kokemusteni myötä olen muuttanut mieltäni. Ihmisten johtaminen on kaiken keskiössä.

kuva Laura Torkkeli

Susan Äijälä

Koulutus
Prosessi-insinööri

Johtamisessa tärkeintä
Ihmisten tasapuolinen,
oikeudenmukainen ja
inhimillinen kohtelu.

Merkittävin askel uralla
Vuodet keittiövälineiden ja
sisustustuotteiden maahantuojana
ja tukkukauppiaana antoivat
​​​​​​​eväät toimitusjohtajuuteen.

Motto
Äijälän teettämässä rannekorussa
motto kulkee mukana päivittäin:
​​​​​​​It’s not the age, it’s the attitude.

Ovi on aina auki

Uula Color on pieni työyhteisö, jossa ihmisillä on mutkattomat välit ja hyvä keskusteluyhteys. Äijälä on tuttu näky tehtaalla ja toimistolla, sillä hän haluaa olla ihmisten keskuudessa.

– Olen sanonut kollegoilleni, että minulla on aina ovi auki, jos on jotakin asiaa työhön tai mihin tahansa muuhun liittyen. Yleensä kaikki asiat voidaan järjestää keskustelemalla avoimesti.

Vaikka periaatteessa työpaikalle kuuluvat vain työasiat, inhimillistä puolta ei voi Äijälän mukaan täysin sivuuttaa.

– Ihminen on kokonaisuus henkilökohtaisine asioineen, ja se on otettava huomioon siinä määrin kuin se on työpaikalla mahdollista. Ihmisten kuuntelu ja tasa-arvoinen kohtelu ovat kaikki kaikessa.

Yksi oppi on ylitse muiden – ihmiset ovat tärkeimpiä.

​​​​​​​Uuden omistuspohjan myötä Uula Colorilla on edessään positiivisia muutoksia ja uuden kehittämistä. Hallituksen jäsenillä on osaamista kasvuyrityksistä, joten heidän kanssaan Äijälällä on avaimet viedä yritystä eteenpäin kasvu- uralla.

– Yrityksen kehittäminen tulee olemaan vahvassa roolissa lähitulevaisuudessa. Vastuullisena yrityksenä meillä on hyvät mahdollisuudet kasvuun nykyisessä, turbulentissa maailmassa.

Satakunnan kauppakamarilehden 4/2022 artikkeli