Työhyvinvointi luo edellytykset työssä onnistumiselle

Porilaissyntyinen Kai Vainio aloitti uransa ohjelmistokehittäjänä jo opiskellessaan diplomi-insinööriksi Porissa. Sittemmin hänestä tuli yrittäjä, joka satsaa erityisesti henkilöstön hyvinvointiin.

KOULUTUS
Ohjelmistotekniikan diplomi-insinööri,
Tampereen teknillinen yliopisto, Porin yksikkö.
JOHTAMISESSA TÄRKEINTÄ
”Tiimityö on johtamisessa kaiken a ja o,
se näkyy meillä kaikessa tekemisessä.”
MERKITTÄVÄ ASKEL URALLA
”Päätin jäädä Poriin. Valinta ei ollut helppo,
mutta tiedän nyt, että se oli oikea.”
MOTTO
Hard work pays off. “Crossfitin moninkertaisen
maailmanmestarin Mat Fraserin
sanat kuvastavat ajatusmaailmaani.”

DYME SOLUTIONS
• perustettu 2014
• perustajista edelleen mukana toimitusjohtaja Kai Vainio ja teknologiajohtaja Markus Suula
• liikevaihto 790 000 € (2018)
• työllistää 13 henkilöä
• ohjelmistot 100 % satakuntalaista käsityötä
• dymesolutions.com

Kai Vainio aloitti työt Digian ohjelmistokehittäjänä vuonna 2007. Nokian ohjelmistoja kehittävällä Digialla oli tuolloin toimisto Porissa ja Vainio työskenteli Nokian Linux-projektissa.
– Kun Nokia myytiin Microsoftille, Porin toimiston työt loppuivat kuin seinään. Kävin työhaastattelussa Nokian Berliinin konttorilla asti ja sain Chief engineerin paikan Tampereelta, mutta se olisi tarkoittanut muuttoa, Vainio muistelee.
Hän päätti jäädä perheineen Poriin. Se tarkoitti uuden työn ja suunnan etsimistä.

VAKITYÖSTÄ YRITTÄJÄKSI
Nokian myyntiä seurasi valtakunnallinen startup-buumi. Vainio aloitti ensin työt Profit Softwarella, siirtyi sitten tuttavan perustamaan startup-yritykseen ja palasi lopulta takaisin Profitille. Vuonna 2014 Vainio perusti itsekin
yrityksen. Dyme Solutions oli kuitenkin vain palkkatyön ohella toteutettu sivuprojekti. Finanssialalla toimiva Profit Software tarjosi Vainiolle mielenkiintoisia projekteja ja mahdollisuuden kehittyä. Jotain kuitenkin puuttui. Vuonna 2017 Vainio päätti irtisanoutua ja ryhtyä täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Kokemuksen tuoman varmuuden lisäksi lisäpontta antoi tahto päästä toimimaan vikkelästi uusimpien teknologioiden parissa. Sitä omaa tuotetta kehittävät ohjelmisto- yritykset eivät tarjonneet. Yrittäjyys mahdollistihaaveen toteutumisen.

JOHTAMISTA HYVINVOINTI EDELLÄ
Vainio kuvailee johtamista tiimityöksi. Yhtiökumppani Markus Suula on mukana kaikessa päätöksenteossa, ja alaisiakin halutaan kohdella kuin vertaisia.

– Olen itse mukana lähes kaikissa yrityksen projekteissa, sillä haluan olla osa tiimiä ja liata myös omat käteni.
Tiimihenkeä Dyme Solutionsissa kasvatetaan hyvinvoinnin kautta. Vainio on crossfit-valmentaja, ja kerran viikossa koko henkilöstö lähtee yhdessä treenaamaan.

​​​​​​​– Treeni on osa työpäivää. Haluamme, että työntekijämme saavat parhaat mahdolliset edellytykset työssä onnistumiseen. Fyysinen kunto edesauttaa siinä, etenkin kun puhutaan pitkälti istumatyötä tekevistä ihmisistä, Vainio toteaa.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2020 artikkeli.