Ihminen edellä

Integrata Oy:n toimitusjohtaja Riku Heinoselle on tärkeää, että työntekijän odotukset työstä kohtaavat todellisuuden.

HR-alan kokonaispalvelua tuottava Integrata Oy syntyi 15 vuotta sitten ajatuksesta, että numeroiden sijaan bisneksessä on keskityttävä ihmisiin.

– Työskentelimme kahden muun Integratan perustajan kanssa yrityksessä, joka kasvoi nopeasti yritysostojen myötä. Kun johtaminen peilautui epäorgaaniseen kasvuun, siihen liittyi sekavuutta ja kipuilua. Saimme loistavan oppikoulun siitä, millaista firmaa emme ainakaan halua pistää pystyyn, Integratan toimitusjohtaja Riku Heinonen muistelee. Integratan kantava ajatus on pitää ihmisestä huolta.

– Jos me pidämme ihmisistä huolta, he pitävät asiakkaista hyvää huolta ja taloudellinen lopputulos syntyy tätä kautta. Poistamme mahdollisia työntekijöiden viihtymistä heikentäviä tekijöitä ja merkityksellistämme työpäiviä. Heinonen kehittää itseään lukemalla ja sparrailemalla muiden yritysjohtajien kanssa, mutta eniten hän on oppinut kokemuksen myötä.

– En minä alussa ollut ammattijohtaja, vaan yrittäjä. Tämä on ollut matka, jonka aikana olen kasvanut ja uudistunut evolutiivisesti myös johtajana, Heinonen pohtii.

Riku Heinonen

Koulutus
Diplomi-insinööri

Johtamisessa tärkeintä
Tajuta, että tämä on palveluammatti – ja tietenkin yhteisen ymmärryksen luominen.

Merkittävin askel uralla
Yrittäjäksi ryhtyminen, eli uskallus lähteä, ja laittaa yritys pystyyn.

Motto
Kaikki järjestyy

​​​​​​​Pilke silmäkulmassa

Henkilökohtaisesti Heinoselle on tärkeää, että kaikki se, mikä näkyy brändistä ulospäin, on todellista myös sen sisällä.

– Käyn jokaisen uuden työntekijän kanssa puolen vuoden kohdalla keskustelun siitä, miten rekrytointivaiheen fiilis ja odotukset ovat kohdanneet todellisuudessa. Firman slogan ”tosissaan mutta ei vakavissaan” kumpuaa Heinosen mukaan hänen omasta identiteetistään.

– Töitä ei pistetä leikiksi, mutta niitä voi ja saa tehdä pilke silmäkulmassa. Olemme halunneet mennä perinteisiä malleja vastaan ja erottua vitsihuumorilla kapulakieltä viljelevistä kilpailijoista, Heinonen selventää. Integrata on valittu maan parhaaksi työpaikaksi, ja yritys on tunnettu hyvistä työsuhde-eduistaan. Matkan aikana he ovat kokeilleet kaikenlaista, kuten työntekijöille suunnattuja palkintomatkoja.

– Tämä oli vielä silloin, kun olimme pienempiä. Mutta emme olisi kasvaneet, jos olisimme pitäneet kiinni vanhoista asenteista ja rakenteista. Ideana oli, että kun ihmiset oppivat tuntemaan toisensa, he toimivat paremmin tiiminä. Nyt meillä on vähän isomman yrityksen rakenteet, ja olemme muun muassa palkanneet ammattijohtajia ja esihenkilöitä, Heinonen toteaa.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 artikkeli