Tekninen visionääri

Tekniikka on tulevaisuuden ala, jonka avulla voidaan ratkaista globaaleja haasteita ja joka tarjoaa merkityksellistä työtä myös yhä useammalle naiselle.

Vuodesta 2018 lähtien Promecon toimitusjohtajana toiminut Marica Kilponen arvostaa Promecon vahvaa yrityskulttuuria ja perheomistajien sitoutuneisuutta. Yrittäjäperheessä kasvanut Kilponen tuntee yhtiön arvot omakseen – jatkuva kehittyminen ja luottamus ovat kaiken perusta.

– Olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta ja siitä, miten asiat toimivat. Maailma jatkaa sähköistymistään, ja tekniikan avulla voi luoda uusia ratkaisuja eteen tuleviin ongelmiin resurssiviisaasti, Kilponen kertoo.

Lapsuudenperheen sähköalan yrityksessä Kilponen sai ensimmäiset, arvokkaat oppinsa työelämästä.

– Uskon tasapuolisuuteen ja luottamukseen. Kun henkilöstölle annetaan vastuuta ja valtuuksia kykyjen mukaan, he saavat avaimet onnistumiseen.

Marica Kilponen

Koulutus
Ympäristötekniikan DI, Metsätalousinsinööri (AMK) ja maatalousyrittäjätutkinto

Johtamisessa tärkeintä
Luottamus ja tasapuoliset mahdollisuudet kaikille, sekä vastuiden ja valtuuksien tasapainotus kykyjen mukaan.

Merkittävin askel uralla
Työkomennus Yhdysvalloissa John Deerellä ja toimitusjohtajan tehtävä Promecolla.

Motto
Mitään ei saa, jos ei yritä.

Kuva: Veera Korhonen

​​​​​​​Tulevaisuuden osaajia tarvitaan

​​​​​​​Sähkömekaanisia kokoonpanoja ja niihin liittyviä palveluita toimittava Promeco työllistää Suomessa ja Puolassa yhteensä noin 560 työntekijää, jotka edustavat 17 eri kansallisuutta.

– Kasvustrategiamme nojautuu vahvasti energiamurrokseen, jonka edistämiseen eri liiketoiminta-aloilla toimivat asiakkaamme osallistuvat monin tavoin. Energiakentän monipuolistuminen haastaa kehittämään yhä parempia teknisiä ratkaisuita.

Kilposen mielestä tulevaisuuden osaajien varmistaminen vaatii yhteistyötä oppilaitosten kanssa, tasa-arvoista työyhteisöä sekä myös tekniikan puolesta lobbausta ja vanhentuneiden mielikuvien ravistelua. Työvoiman saamiseksi Promecolla on alettu viime vuosina kouluttamaan alanvaihtajia ja työntekijöitä, joilla ei ole aiempaa työkokemusta alalta.

– Usein tekniikasta puhuttaessa ajatellaan helposti vain koneita ja konepajoja, vaikka teknisten alojen kirjo tarjoaa kiehtovia mahdollisuuksia tehdä merkityksellistä työtä ja edistää kestävää kehitystä. Tätä sanomaa olisi tärkeä tuoda esille.

Kilponen on käynyt jo uransa alkuajoista lähtien oppilaitoksissa kertomassa nuorille, millaista on työskennellä teknisellä alalla. Hänen mielestään erityisesti tyttöjen kannustaminen tekniselle alalle on tärkeää, jotta teknologioiden suunnitteluun saadaan enemmän moninaisuutta.

Promecolla tasa-arvoisuus on toteutunut puheiden lisäksi teoissa, koska noin puolet yrityksen johtotehtävissä olevista henkilöistä on naisia. Tämän ansiosta he saivat viime vuonna tunnustuksen Euroopan Komission järjestämässä Women In Rail -kilpailussa.

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2023 artikkeli