Jalat maassa, pää pilvissä

Pelitalo Tacticin toimitusjohtajana vajaan vuoden toiminut Lauri Nieminen haluaa valjastaa työntekijöiden luovuuden koko organisaation hyväksi.

Tactic on Lauri Niemiselle tuttu jo nuoruudesta, sillä hänen työuransa starttasi aikanaan yrityksen kesätyöntekijänä nurmikkoa leikaten. Sittemmin hän on työskennellyt niin Tacticin varastolla, tuotannossa, kuin markkinointia opiskeltuaan myös pidemmissä projekteissa myynnin, markkinoinnin sekä tuotekehityksen parissa.

– Olen sukua Tacticin omistajille, ja myös isäni on työskennellyt yrityksessä, joten vahva side on jo valmiiksi olemassa. Uskon porilaisjuurillani sekä aiemmalla kokemuksella yrityksessä olevan positiivinen vaikutus nykyiseen työhöni toimitusjohtajana, Nieminen arvioi.

Valmistuttuaan Turun kauppakorkeakoulusta Nieminen halusi kokeilla siipiään yrittäjänä ja hän ehtikin pyörittää perustamaansa markkinointialan yritystä yli kuuden vuoden ajan ennen Tacticille paluuta. Luovan organisaation luotsaaminen ja projektien johtaminen antoivat eväät myös nykyiseen pestiin.

– Kertyneestä kokemuksesta huolimatta en koe olevani johtajana valmis, vaan kehityn joka päivä. Saan valtavasti energiaa niistä tilanteista, joissa voin oppia uutta, Nieminen kuvailee.

kuva Antti Ranki

Lauri Nieminen

​​​​​​​Koulutus
Kauppatieteiden maisteri KTM

Johtamisessa tärkeintä
Sosiaalisen vastuun huomioiminen sekä kyky valjastaa henkilöstön osaaminen parhaalla mahdollisella tavalla.

Merkittävin askel uralla ja yksityiselämän kannalta
ovat olleet oman yrityksen perustaminen sekä vuoden
takainen paluu Poriin ja Tacticille.

Motto
Pää pilvissä, kädet ja jalat
mudassa.

Luovuutta etsimässä

Nieminen on jo omaa yritystä perustaessaan tiennyt, että henkilöstön hyvinvointi ja asiakkaiden palveleminen mahdollisimman hyvin ovat toimivan yrityksen peruspilareita. Hänelle on myös tärkeää tunnistaa työntekijöiden vahvuudet ja kannustaa jokaista henkilöstön jäsentä luovuuteen.

– Tactic on samaan aikaan sekä tuottava että luova organisaatio. Jokaisessa työtehtävässä on mahdollisuus toteuttaa omia ideoita ja tehdä asioita entistä paremmin. Toivonkin, että voin johtajana valjastaa työntekijöiden ammattitaidon koko yrityksen eduksi, Nieminen sanoo.

Sosiaalinen vastuu ja yrityskulttuurin kehittäminen ovat Niemiselle tärkeä osa johtamista. Tacticin toimitusjohtajana hän on pyrkinyt löytämään organisaatiosta ne paikat, joissa muutos olisi paikallaan.

– On tärkeää tunnistaa, mikä työntekijöitä motivoi ja mikä on heille merkityksellistä. Myös tiedolla johtaminen ja automatisaatio ovat lähellä sydäntäni, mutta kaikki lähtee ihmisistä. Meidän tulee myös vaalia yrityksen rikasta historiaa. Oikeilla valinnoilla voimme kammeta korkeammalle kuin muut, pelialan pohjoismaista markkinajohtajaa luotsaava Nieminen toteaa.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2022 artikkeli