Selustan turvaaja

Yli 20 vuotta pelastusalalla vaikuttanut toimitusjohtaja Jari-Matti Toivonen uskoo turva-alan vetovoimaan, kehitykseen ja kasvuun.

RescSec Oy:n toimitusjohtaja Jari-Matti Toivonen on urallaan nähnyt paljon asiakkaiden erilaisia kohtaloita ja huomannut viime aikoina asiakkaiden varautumisen ja riskienhallinnan kasvaneen. Yhä nopeammin muuttuva maailma on muokannut ihmisten asenteita, mikä näkyy lisääntyvänä kiinnostuksena turva-alan palveluita kohtaan. Alalla menee hyvin, ja tulevaisuus näyttää kaikin puolin nousujohteiselta.

Turva-alan työn tuloksellisuus on parantunut huimasti teknologian ansiosta. Esimerkiksi vartioinnissa on mahdollista hyödyntää tekoälyä etäkuvavalvonnalla, jolloin häiriötilanteet huomataan reaaliajassa ja niihin voidaan puuttua saman tien. Perinteinen kamerajärjestelmä mahdollistaa vain menneiden tapahtumien todentamisen.

Turva-alan haasteena puolestaan on matalapalkkaisen alan maine ja työvoimasta kilpaillaan kovasti muiden alojen kanssa. Nuoria on kuitenkin saatu mukaan työssäoppimisen kautta, joten uusi turva-alan sukupolvi on kasvamassa hyvää vauhtia.

Kuva: Tomi Vastamäki

Jari-Matti Toivonen

Koulutus
Turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto

Johtamisessa tärkeintä
Antaa kaikille vapaus ja mahdollisuus toteuttaa luovuutta työssään.

Merkittävin askel uralla
Pääsy töihin Satakunnan pelastuslaitokselle, jolloin harrastuksesta tuli työ.

Motto
Ammattitaitoa ei ole se, että tietää kaiken, vaan se, että tietää ettei tiedä.

​​Hyvä tiimi on vetovoimatekijä

Toivosen vuonna 2017 yhdessä vaimonsa kanssa perustama tapahtumaturvallisuuspalveluita tuottava RescSec Oy on onnistunut saamaan riveihinsä motivoituneita ja sitoutuneita ammattilaisia. Yli 50 järjestyksenvalvojan ja 20 ensi- ja sairaanhoitajan muodostama tiimi on erittäin pätevä, sillä jokaisella on jokin erityisosaamisen alue.

Olemme alusta asti panostaneet yrityksemme brändiin ja priorisoineet henkilöstön viihtymistä ja motivointia. Toimivat työskentelyolosuhteet ja hyvä porukka ovat niitä juttuja, jotka pitävät ihmiset talossa.

RescSecillä henkilöstön ideat saavat loistaa, ja jokainen kohdataan ihmisenä roolista riippumatta.

– Asiat puhutaan yhdessä halki, ja me kaikki opimme niistä. Olen sitä mieltä, että kymmenen ihmistä tekee yhdessä parempia päätöksiä, kuin yksi ihminen yksinään pöydän takana.

Toivosen virallinen päivätyö Satakunnan Turvapalveluiden turvallisuuspäällikkönä ei riitele yrittäjyyden kanssa, vaan päinvastoin – yhteistyö yritysten välillä on tiivistä. Useampi työntekijä työskentelee molemmille yrityksille. RescSec on laajentamassa liiketoimintaansa yksityisen terveydenhuollon kotiin vietäviin palveluihin ja sosiaalihuollon palveluihin, mikä avaa uusia mahdollisuuksia myös yrityksen työntekijöille.

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2023 artikkeli