Ihmiset ostavat nykyisin tarinoita

Merkittävin askel uralla

Esan Levykalusteen yrittäjä Jaakko Husari uskoo perheyrittäjyyden ja paikallisuuden voimaan.

Esan Levykalusteen Niinisalon toimiston aulassa on kotoinen olo. Yrittäjä Jaakko Husarin perheen koira Luka tulee tarkastamaan uuden tulijan.
– Luka on lähtenyt kanssamme töihin joka aamu viimeiset kymmenen vuotta. Nykyisin vauhti ei ole enää ihan entinen, Husari sanoo.

Vuonna 2013 toimitusjohtajana aloittanut Jaakko Husari on ollut perheyrityksessä töissä pienestä pitäen. Kesät menivät tuotantohallissa autellessa. ´ Ensimmäinen tehtävä oli tyhjätä kaikki puulaatikot päivittäin sirkkeleiden vierestä. Se oli pikkupojalle iso ja tärkeä homma.´ Sittemmin Husari on tehnyt töitä tuotantoketjun joka vaiheessa.
– Enää en saisi hallissa mitään aikaiseksi. Pitää keskittyä muihin asioihin.

Esan Levykaluste on keskittynyt Jaakko Husarin aikana laajenemiseen. Vuonna 2013 yritys avasi Tampereen Lielahteen 300 neliön keittiömyymälän. Se on ollut menestys. Yrityksen liikevaihto on kuudessa vuodessa lähes kolminkertaistunut. ´Olimme silloin tilanteessa, että meidän on pakko keksiä jotain volyymin kasvattamiseksi, jos haluamme olla leikissä mukana.´ Tampereen myymälän ovipumppu käy tiuhaan. Yrityksen liikevaihdosta yli puolet tulee jo Tampereen myymälästä. Tuotanto on ja pysyy Kankaanpään Niinisalossa.

Tarinat tuotteiden takana

Jaakko Husari katsoo Esan Levykalusteen tulevaisuutta luottavaisin mielin. Tulevaisuudessa mahdollisesti siintävä taantuma ei hetkauta kalustevalmistajaa samalla tavoin kuin suuria rakentajia.
– Olemme pääsääntöisesti kuluttajabisneksessä ja remonttipuolella. Remonttivelka kasvaa koko ajan, eikä kuluttajilla ole varsinaisesti rahat loppumassa.

Maailma on muuttunut kalustebisneksessä viime vuosina hurjasti. Muutos näkyy varsinkin markkinoinnissa. Ennen printtimainos oli kuningas, nyt näkyvyys ansaitaan sosiaalisessa mediassa, johon Esan Levykaluste panostaa.
Husari pistää markkinoinnissa myös omaa persoonaansa likoon.

– Kaikki pystyvät periaatteessa tekemään samanlaisia tuotteita. Tuotteiden takana olevat tarinat lämmittävät, niitä ihmiset ostavat. Kotimaisuus ja paikallisuus ovat myös tärkeitä. Mehän olemme vähän kuin lähiruokaa tuonne Tampereelle päin.

Perheyrittäjyys on Husarilla verissä. Omista lapsistaan hän ei osaa sanoa, haluaako joku aikanaan jatkaa yritystä.
– En minäkään nuorena tiennyt, että jatkaisin yritystä.
Husarin vapaa-aika kuluu perheen parissa ja liikuntaharrastuksissa. Urheilu on henkireikä.
– Jos en jollain viikolla pääse töiden takia liikkumaan, otan sille seuraavalla viikolla aikaa.

Koulutus
Merkonomi. AMK yrittäjyyden yksikössä Kauhavalla on päättötyötä vaille valmis. ”Olen miettinyt, teenkö loppuun. Toisaalta tässä on pärjätty ilman sitäkin. Sen verran alkaa olla jo meriittejä, että en enää paperilla tee mitään.”

Ensimmäinen työpaikka
Esan Levykaluste. ”Olen ollut muualla kesätöissä kengänpohjan paistajana ja myyjänä Kankaanpäässä urheiluliikkeessä.”

Merkittävin askel uralla
”Ensimmäistä kertaa en tänä syksynä lähtenyt tekemään inventaariota, kun tilikausi loppuu. Pistin muut tekemään. Se oli selkeä ylennys itselleni. Tampereen myymälästä olen myös ylpeä, se on ollut pitkälle omaa käsialaa.”

Motto
Isältä opittua: Kova työ aina palkitaan.