INFRA
Vuosina 2020 ja 2021 valtatie 8:lle rakennetaan ohituskaistapari Eurajoelle. Tavoitteena on edistää liikenteen sujuvuutta, tasaisia matka-aikoja sekä yleistä turvallisuutta.
Vaihe: Toteutuksessa
Aikataulu: Valmis vuoden 2021 loppuun mennessä
Eurajoen risteys on yksi valtatie 8:n pullonkauloista. Eritasoristeysinvestoinnilla liikenne sujuvoittuu ja matka-aika lyhenee. Investointi tukee vahvasti elinkeinoelämän kilpailukykyä Satakunnassa.
Vaihe: Toteutuksessa
Aikataulu: Rakennustyöt aloitetaan 2021
Investoinnin arvo: 27,1 miljoonaa
Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyin ja toissijaisesti varustellaan turvalaittein tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi.
Vaihe: Suunnitteilla
Aikataulu: Valmistuu 2023
Investoinnin arvo: 40 miljoonaa
Kallonlahteen rakennetaan kaksi uutta 12 metriä syvää laituripaikkaa. Samaan aikaan tavoitteena on ryhtyä rakentamaan Tahkoluotoon uutta öljylaituria. Investointi käynnistyy keväällä 2020.
Vaihe: Suunnitteilla
Aikataulu: Laituripaikat valmiit liikenteelle 8/2021
Investointien arvo yhteensä: 50 miljoonaa euroa
Hanke sisältää Pori–Mäntyluoto-rataosan sähköistyksen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä noin 30 km. Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta, metalliteollisuuden kilpailukykyä ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä.
Vaihe: Toteutuksessa
Aikataulu: Valmistuu joulukuussa 2020
Investoinnin arvo: 11,5 miljoonaa
Valtatie 8 on länsirannikon tärkein päätieyhteys ja yksi Suomen tärkeimmistä pohjois-eteläsuuntaisista tieyhteyksistä. Eritasoliittymän tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.
Vaihe: Valmis
Aikataulu: Valmistunut lokakuussa 2019
Investoinnin arvo: 7,6 miljoonaa