INFRA
Tasoristeykset ovat nykyään selkein raideliikenteen turvallisuusriski. Tasoristeykset ovat turvallisuusriski teidenkäyttäjille sekä raideliikenteelle ja lopulta myös junamatkustajille.
Vaihe: Rakennustyöt käynnissä
Aikataulu: Hanke valmis vuoden 2024 loppuun mennessä.
Investoinnin arvo: 40 miljoonaa.
Porin kaupunki kunnostaa jokikeskus hankkeessa Pohjoisrannan, Etelärannan ja Kirjurinluodon joen ranta-alueita. Vuonna 2022 on käynnistymässä hankkeen toinen vaihe, jossa kunnostetaan Kokemäenjoen ranta Rantamakasiinirakennuksen itäpäädyn ja Taavi-sillan väliseltä alueelta.
Vaihe: Rakentaminen käynnistyy syksyllä 2022
Aikataulu: Kakkosvaihe valmis syksyllä 2023, koko hanke valmis 2027.
Investoinnin arvo: Koko hanke noin 21 miljoonaa, seuraavaksi käynnistettävä kakkosvaihe noin 6 milj.
27.06.2022 12:20
Boliden Harjavalta investoi logistiikkaan Porin Satamassa rikasteiden käsittelyn tehostamiseksi. Infrastruktuuri investoinnilla Boliden parantaa Harjavallan sulaton tuottavuutta, kilpailukykyä sekä ympäristötehokkuutta.
Vaihe: Käynnissä, rakentaminen aloitettu vuonna 2021
Aikataulu: Käyttöön vuoden 2023 alusta.
Investoinnin arvo: Noin 40 miljoonaa.
Perusparannushankkeessa elinkaarensa päähän tulleet päällysrakenteet uusitaan ja tehdään samalla myös muita radan parannustöitä. Hanke varmistaa muun muassa Porin satamien tavaraliikenteen sujuvuuden pitkällä aikavälillä.
Vaihe: Suunnitteilla
Aikataulu: Rakentamisvaihe alustavasti 2020-2022
Investoinnin arvo: 27,5 miljoonaa
Vuosina 2020 ja 2021 valtatie 8:lle rakennetaan ohituskaistapari Eurajoelle. Tavoitteena on edistää liikenteen sujuvuutta, tasaisia matka-aikoja sekä yleistä turvallisuutta.
Vaihe: Toteutuksessa
Aikataulu: Valmis vuoden 2021 loppuun mennessä
Eurajoen risteys on yksi valtatie 8:n pullonkauloista. Eritasoristeysinvestoinnilla liikenne sujuvoittuu ja matka-aika lyhenee. Investointi tukee vahvasti elinkeinoelämän kilpailukykyä Satakunnassa.
Vaihe: Toteutuksessa
Aikataulu: Valmis 2022 loppuun mennessä
Investoinnin arvo: 20 miljoonaa
Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyin ja toissijaisesti varustellaan turvalaittein tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi.
Vaihe: Suunnitteilla
Aikataulu: Valmistuu 2023
Investoinnin arvo: 40 miljoonaa
Kallonlahteen rakennetaan kaksi uutta 12 metriä syvää laituripaikkaa. Samaan aikaan tavoitteena on ryhtyä rakentamaan Tahkoluotoon uutta öljylaituria. Investointi käynnistyy keväällä 2020.
Vaihe: Suunnitteilla
Aikataulu: Laituripaikat valmiit liikenteelle 8/2021
Investointien arvo yhteensä: 50 miljoonaa euroa
Hanke sisältää Pori–Mäntyluoto-rataosan sähköistyksen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä noin 30 km. Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta, metalliteollisuuden kilpailukykyä ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä.
Vaihe: Valmis
Aikataulu: Valmistunut helmikuussa 2021
Investoinnin arvo: 11,5 miljoonaa
Valtatie 8 on länsirannikon tärkein päätieyhteys ja yksi Suomen tärkeimmistä pohjois-eteläsuuntaisista tieyhteyksistä. Eritasoliittymän tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.
Vaihe: Valmis
Aikataulu: Valmistunut lokakuussa 2019
Investoinnin arvo: 7,6 miljoonaa