BLOGI: Ole hyvä itsellesi! Osa 1

HR-valiokunnan tämän vuoden teema on työkykyjohtaminen. Työkyky on ajankohtainen yrityksissä aina, mutta koronapandemia tuo vielä oman mausteensa työkyvyn ylläpitämiseen.
​​​​​​​4-osaisessa blogitekstisarjassa Satakunnan Osuuskaupan HR-asiantuntija Sari Salo avaa ajatuksiaan ja esittelee keinoja työhyvinvoinnin edistämiseen.

Poikkeukselliset ajat lisäävät monelta osin työhyvinvoinnin ja jaksamisen merkitystä. Moni kokee kuormitusta työssä ja / tai kotona. Kaikkein tärkeintä on opetella kuuntelemaan itseään ja tottelemaan elimistön tahtoa. Keho kertoo, mitä se kulloinkin tarvitsee.

Keinot hyvinvoinnin lisäämiseen ovat kaikille tuttuja, mutta niiden toteuttaminen ei aina ole helppoa. Kaikki lähtee elintavoista.

Lepo ja uni: Nukunko riittävästi? Pystynkö lepäämään ja rauhoittumaan?
Liikunta: Harrastanko säännöllisesti itselleni sopivaa liikuntaa? Ulkoilenko riittävästi?
Ravinto: Syönkö sopivasti, tarpeeksi usein ja monipuolisesti?
Mielekäs puuha: Onko minulla mielekästä tekemistä? Saanko onnistumisen elämyksiä?
Ihmissuhteet: Onko minulla riittävästi sosiaalisia suhteita, ystäviä, tukijoukkoja?
Nautinto: Mistä nautin, mikä saa minut hyvälle tuulelle, rentoutumaan? Osaanko nauraa – myös itselleni?

Jokaisen tulee tunnistaa omat voimavaratekijänsä ja selviytymiskeinonsa. Kun keinot ovat selvillä, ne pitää enää laittaa käytäntöön!​​​​​​​

Itselleni hyvä olo tulee riittävästä levosta, hapekkaasta lenkistä tai hikisestä kahvakuulatreenistä. Musiikki auttaa kanavoimaan tunteita, se on yksi tärkeimmistä palautumiskeinoistani joko kuunneltuna tai itse soitettuna. Tunteita pystyy helposti purkamaan musiikkiin. Iloinen, rytmikäs musiikki auttaa jalkaa nousemaan, rauhallinen musiikki rentouttaa, melankolinen musiikki auttaa rypemään itsesäälissä (mikä on silloin tällöin ihan okei!) tai saamaan surun käsiteltyä. Kunnon hard rock, metallimusiikki tai punk se vasta puhdistaa ja saa kiukun tai ärsytyksen helpotta-maan!

Liikuntaa ja musiikkiakin tärkeämpiä voimavaratekijöi-täni ovat kuitenkin ihmiset. Ne rakkaat, läheiset ja ystävät.

Liian tutuksi tulleet videopuhelut, chatit ja viestit eivät korvaa sitä inhimillistä kontaktia ja yhteisöllisyyttä, jota muiden kanssa yhdessä olemalla, tekemällä ja kokemalla saa. Ulospäinsuuntautunut ekstrovertti saa energiaa sosiaalisuudesta – sanotaan. Näin on.

Sosiaalisia hetkiä odotellessa laitetaan punk pauhaamaan!​​​​​​​

- Sari


    SARI SALO

    Kirjoittaja on Satakunnan Osuuskaupan HR-asiantuntija, jonka yhtenä vastuualueena ovat työhyvinvointi- ja työkykyasiat sekä yhteistyö työterveyshuollon kanssa. ”Täsmällinen ja touhukas poikatrion äiti, joka on helppo saada nauramaan”, väittävät. Pyrkii päivittäin noudattamaan mottojaan:

    • Pidä itsestäsi huolta niin kuin olisit upein koskaan tapaamasi tyyppi.
    • Aina on olemassa jokin syy hymyyn.
    • Tee niitä asioita, joista nautit.