Ulkoistettua logistiikkaa

Epävarmuudesta kärsivä logistiikka-ala hankaloittaa kuljetuksia. Ulkoistetut logistiikkapalvelut on kehitetty tuomaan helpotusta mutkistuvaan logistiikkamaailmaan.

Epätasapaino ja epävarmuus. Siinä kaksi sanaa, jotka ovat kuvanneet globaalia logistiikkaa viimeisen kahden vuoden ajan.

​​​​​​Pandemian alkaessa tilanne kumuloitui nopeasti. Kiinassa suljettiin tehtaita, kaupunkeja ja satamia. Se vaikutti tavaraliikenteen tasapainoon. Meriliikenne meni sekaisin.

– Ihmiset alkoivat laittaa rahaa esimerkiksi pienelektroniikkaan. Komponenttipula heijastui moneen asiaan. Kun samaan aikaan suljettiin tehtaita ja satamia, alkoi tyhjiä kontteja kerääntyä sellaisiin paikkoihin, joista ei ollut lähtevää liikennettä. Kun vielä oli yksi laiva poikittain Suezin kanavassa, lisäsi se osaltaan sekä kontti- että komponenttipulaa, Leafhill Solutionsin toimitusjohtaja Janne Lehtimäki muistelee.

kuva Mikko Perttunen / Lauttakylä-lehti

Tilanne vaikuttaa edelleen Kaukoidästä Suomeen kulkevaan konttiliikenteeseen. Lehtimäki kertoo, että kuljetusten markkinahinta on ainakin kymmenkertainen verrattuna hintoihin ennen koronaa.

– Lisäksi toimitusten epävarmuus jatkuu. Vain 20 prosenttia Kaukoidästä Suomeen kulkevista lähetyksistä saapuu perille oikeaan aikaan.
​​​​​​​

Arviolta 100 000 kuljettajaa on vaihtanut ratin rynnäkkökivääriin.


Sota lisää kuljettajapulaa

Meriliikenteen haasteita alettiin kompensoida vaihtamalla osa kuljetuksista rautateille. Rautatieliikenne Kiinasta Eurooppaan lähti hyvään kasvuun, kunnes tuli sota.

– Yhtäkkiä osa asiakkaista ilmoitti suoraan, että he eivät halua ostaa, jos tavarat kulkevat Venäjän rautatien kautta. Samoin suurin osa huolintaliikkeistä kieltäytyi kuljettamasta Venäjän kautta, Lehtimäki sanoo.

Myös lentoliikenne on ollut parin vuoden ajan vaikeuksissa. Kun korona alkoi, lentoliikenne väheni radikaalisti, sillä noin puolet tavaraliikenteestä on kulkenut lentomatkustuksen mukana.

– Kuriiritoimijat jatkoivat lentoja, mutta asettivat rajoituksia. Esimerkiksi Kiinassa lähetyksen minimipaino nostettiin sataan kiloon. Jouduimme lähettämään pakkauksen takaisin tehtaalle, kun sen paino oli 92 kiloa. Tehtaalla he vahvistivat pakkausta vaadittujen kilojen verran, Lehtimäki kertoo.

Lehtimäen mukaan autokuljetustenkin osalta ollaan haastavassa tilanteessa. Polttoaineen hinta koskettaa jokaista. Kun samaan aikaan EU:n liikkuvuuspaketti on nostanut kuljettajien palkkatasoa ja kiristänyt muita sääntöjä, osa kuljetusyrityksistä on vähentänyt liikennettä tai lakannut kokonaan ajamasta.

– Eikä tässä vielä kaikki. Euroopassa on jo ennestään ollut pulaa kuljettajista. Nyt arviolta 100 000 kuljettajaa on vaihtanut ratin rynnäkkökivääriin.

Vain 20 prosenttia merilähetyksistä saapuu perille oikeaan aikaan.


Verkoston hyödyt asiakkaalle

Koska logistiikkamaailma on tullut hyvin monimutkaiseksi, on sitä vaikea hallita. Kuljetusten järjestäminen vaatii jatkuvaa tarkkailua.

– Kompleksisuus on yksi suurimmista syistä, miksi yritykset ovat alkaneet pohtia logistiikan ulkoistamista. Tästä on tulossa yhtä yleistä kuin kirjanpidon, vartioinnin tai siivouksen ulkoistamisesta, Lehtimäki toteaa.

Leafhill Solutionsin palvelumalli on niin sanotusti neljännen sukupolven malli. He hoitavat kuljetuksen kokonaisuudessaan asiakasyrityksen puolesta.

– Yksi toimintatavan suurin vahvuus on se, että tunnemme verkostoa. Saamme oikean kuljetuksen oikeaan tarpeeseen. Pyrimme myös minimoimaan tyhjät kilometrit. Kuljetukset ovat mahdollisimman tehokkaita, ympäristöystävällisiä ja ne säästävät kustannuksissa.

Toinen suuri etu on se, että ulkoistamalla yrityksen logistiikan hallinnan kiinteät kustannukset vaihtuvat muuttuviksi kustannuksiksi.

– Jos heinäkuussa ei tapahdu mitään, ei silloin tule myöskään kustannuksia, huomauttaa Lehtimäki.


Leafhill Solutions Oy

  • Toimiala: Muut palvelut liike-elämälle
  • Perustettu: 2011, liiketoiminta alkaen 2014
  • Liikevaihto 2021: 1,1 milj. euroa
  • Luottoluokka: AAA Platina
  • Kotipaikka: Huittinen
  • “Missiomme on olla maailman tehokkain ja osaavin logistiikkaosasto yrityksellesi.”

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2022 artikkeli