Q & A asiantuntijalta

Kysymys: Millainen on kansainvälinen koulu- ja opintopolku Satakunnassa?

Martin Hartman. Image: Karl Vilhjálmsson.

Porissa järjestetään tällä hetkellä kaksikielistä perusopetusta (suomi/englanti) ja SAMK on panostanut englanninkielisiin koulutusohjelmiin – niitä on tällä hetkellä 7. Lisäksi yksityinen Björneborgs svenska samskola (BSS) tarjoaa suositun ruotsinkielisen oppipolun päiväkodista lukioon. BSS on myös yhteistyössä Porin kaupungin kanssa edistänyt englanninkielisen IB-lukiolinjan perustamista uuteen SKiB-kampukseen. BSS on jo IB- organisation puolesta hyväksytty candidate school. Enää puuttuu vain laajennettu opetuslupa ministeriöstä. Hakemus ministeriöön jätetään lähipäivinä. Suunnitelmien mukaan ensimmäiset Diploma programme -opiskelijat aloittavat koulunkäyntinsä syksyllä 2026.

Satakunnassa on havahduttu väkiluvun – varsinkin työikäisten – vähenemiseen. Osaajista on pula. Satakuntaliitto julkaisi hiljattain strategian, jonka tavoitteena on lisätä varsinkin työ- ja koulutusperäistä maahanmuuttoa.
Työn perässä muuttaville perheille on työn lisäksi keskeistä, että perheen nuorille löytyy koulutuspaikka. Myös perheen kotoutuminen Satakuntaan on tärkeää.

Satakunnan monipuolinen kulttuuritarjonta tukee tänne muuttavien kotiutumista. Kulttuuritoimijoiden pitää tiedostaa tämä toiminnassaan tarjoamalla monikielisiä matalan kynnyksen tapahtumia. Tämä on asetettu tavoitteeksi myös SKiB- kampuksen kulttuuritoiminnalle kulttuuritalon valmistuessa vuodenvaihteessa 2025-2026.

Meidän jokaisen on tehtävä voitavamme monikielisyyden ja elinvoimaisen Satakunnan edistämiseksi.

Vastaajana Martin Hartman
Managing Director of Svenska Kulturfonden i Björneborg
Principal of Björneborgs svenska samskolan

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!

Satakunnan kauppakamarilehti 2/2024

READ THE ARTICLE IN ENGLISH