Patavalassa selkeä suunta ja tahtotila

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 pääkirjoitus

Urheilussa myydään tunteita ja ylä- ja alamäet koetaan yhdessä. Jokaisella pelaajalla on paikkansa joukkueessa – niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

Ammattimaisessa liiketoiminnassa on monia rooleja kasvun tekemisessä. Itse en osaa edes luistella, mutta se ei haittaa tuloksellisen liiketoiminnan tekemistä jääkiekon parissa Ässissä.

Perinteinen urheiluseuratoiminta on voinut joskus olla hyvinkin kaukana bisneselämästä. Nykyään se on strategisesti johdettua liiketoimintaa, vahvaa intohimoa unohtamatta. Aistimalla oikein hinnoittelutasot ja tekemällä työt laadukkaasti päästään aina tuloksellisuuteen. Koronadipin jälkeen vauhti on ollut hyvää ja kunnollinen strategiatyö pitää oikealla kasvu-uralla. Tehdään mieluummin vähän ja laadukkaasti, hyvillä arvosanoilla ja aina yhdessä. Ässien organisaatio on viritetty erilaisten osaamisten ympärille. Avainvastuita on tunnistettu liiketoiminnan kannalta merkittävissä osa-alueissa, kuten palveluissa ja myynnissä - joukkueen kehittämistä unohtamatta.

Niklas Ikonen. Kuva: Jenni Kivimäki

Strategiatyömme perustuu Patavalaan 2027. Siinä on selkeä suunta ja tahtotila eri osa-alueilla. Strategian ydin rakentuu toimintaympäristön muutosvoimien ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ymmärtämiselle sekä alueen elinvoiman kehittymisen tukemiselle. Vastuullisuus ja kestävien valintojen tekeminen on otettava huomioon kaikessa tekemisessä. Myös turvallisuuden merkitys liiketoiminnalle on ymmärrettävä laajemmin kuin aikaisemmin. Panostamme paljon myös dataohjautuvuuteen. Samalla kilpailu työmarkkinoilla kiihtyy – me haluamme rekrytoida jatkossakin uusia kykyjä, intoa ja näkemyksiä organisaatioomme. Tämä kaikki vaatii jatkuvaa toimintaympäristön luotaamista sekä oman toiminnan, onnistumisten ja kehityskohteiden, objektiivista analysointia.

Ässät on yksi Satakunnan tunnistettavimmista brändeistä. Pelkkä punainen väri ja logo ei kuitenkaan enää riitä. Brändin pitää olla tunnistettava, sillä on hyvä olla selkeä oma ääni ja siihen pitäisi voida identifioitua. Brändin kehittäminen on myös strateginen valinta, on hyvä pohtia, mitä brändi viestii meistä ja miltä me näytämme organisaation ulkopuolelle. Nyt uudistettu brändimme viesti lujasta tahdosta ja halusta mennä eteenpäin, porilaisten marssista kohti voittoja.

Kaikki tulokset tehdään aina yhdessä. Porin kaupungin ja muiden sidosryhmien kanssa tehty yhteistyö luo alueelle paitsi elämänmakuisia urheiluelämyksiä myös kaikkea muuta elinvoimaa – Isonmäen tapahtuma-areenan erilaisia tapahtumia varten, liikuntapalveluita jääkiekon ystäville ja työpaikkoja alueen urheilu-, palvelu- ja tapahtuma-alan ammattilaisia.

Ässien strategisena missiona on yhteisöllisyyden lisääminen ja hyvinvoinnin kasvattaminen. Patasydän sykkii yhdessä!


Niklas Ikonen
liiketoimintajohtaja
Porin Ässät
strategikko, Patasydän