Dingo-mania on taas täällä

Levoton Tuhkimo ‑elokuva saa maailmanensi‑iltansa vuoden 2024 joulukuussa Porissa, Dingon syntyjuurilla. Satakunnan Kauppakamari jäsenyrityksineen on vahvasti mukana Dingo‑huumassa.

Dingosta kertova elokuva nähdään Finnkino Promenadissa pari viikkoa ennen kuin se valtaa teatterit muualla Suomessa. Ensi‑illan punaisten mattojen jälkeen Promenadikeskuksen salit täyttyvät Dingo‑näytöksistä, jolloin elokuvaa esitetään useina päivä‑ ja iltanäytöksinä.

– Dingo on ilmiö, ja meidän tehtävämme on kertoa tarinoita ja luoda elämyksiä sen ympärille. Porissa järjestetään elokuvan ympärille tapahtumakokonaisuus, johon yritykset voivat osallistua keräämällä työntekijöitään ja asiakkaitaan mukaan kokemaan elokuvan taikaa, sanoo Yellow Film & TV:n kumppanuusvastaava Max Barkman. Kauppakamarin jäsenyrityksille on tarjolla kokonaisia saleja osana isoa tapahtumaa.

– Tarjolla on makea kokemus osana Dingo‑huumaa. Teemapäivän sykkeessä ovat mukana myös elokuvan tähdet ja tekijät.

Max Barkman.

Haluatko mukaan Dingo-päivään?

Ota yhteyttä:
Max Barkman
• max.barkman@yellowfilm.fi

40 vuotta ensimmäisestä singlestä

Levoton Tuhkimo ‑elokuvan ohjaaja Mari Rantasila muistaa nuoruudestaan Dingon musiikin ja sen ajan porilaisen tunneilmaston 40 vuoden takaa, kun ensimmäinen single Sinä ja minä ponnahti ilmiöksi.

Dingon merkitystä osana 80‑lukua ei voi väheksyä.

– Dingo oli jotain ihan muuta, kuin mihin oli totuttu. Se nousi marginaalista valtavirtaan ja muutti paitsi mieskuvaa, pöyhi nuorten tunteita aikana, jolloin tunteista ei puhuttu, Rantasila kuvailee.

Elokuva kertoo vuonna 1982 perustetun rockyhtye Dingon tarinan suomalaisen musiikkiteollisuu den huipulla sen keulakuvan Pertti Neumanin elämän kautta.

– Tarinassa on jotain totta, jotain keksittyä ja kyliltä kuultua. Musiikin ohella elokuvan tarina kertoo sukupolvien välisistä ketjuista. Historiaa on hyvä tuntea ja sitä on tarpeen yrittää ymmärtää, vaikka kaikkea ei hyväksyisikään. Tunteiden läpikäynti kannattaa, jotta voi olla empaattinen sekä itselleen että muille, ja elää sovussa erilaisten ihmisten kanssa.

Dingon musiikki on edelleen relevanttia. Se puhuttelee sekä nostalgiannälkäisiä että uusia sukupolvia.

Satakunnan kauppakamarilehti 1/2024