Vahva brändi kantaa tulevaisuuteen

Puustellin 100-vuotias historia on kulkenut läpi eri toimialojen keittiövalmistajien markkinajohtajaksi. Yhdistävät tekijät aseman taustalla ovat arvot, laatu ja vahva puuosaaminen.

Puustelli on niin vahvasti profiloitunut keittiöihin, että harva muistaa yrityksen historiaa ennen sitä. Vuonna 1920 perustettiin Harjavalta Oy, ja menestystarinan varsinaiseksi kulmakiveksi muodostuivat oman sahan rakentaminen sekä keskittyminen sahatavaran ja puutuotteiden valmistukseen. Kun Suomea rakennettiin sodan jälkeen, keskityttiin yrityksessä puusepänteollisuuteen eli ovien ja ikkunoiden valmistukseen. Tähän vahvaan perustaan ja puuosaamiseen nojaa vuonna 1977 perustettu Puustelli.

​​​​​​​– Keittiökalusteiden valmistus kasvoi nopeasti, ja 80-luvun alkupuolella olimme jo markkinajohtaja. Tämä asema on säilytetty 37 vuotta, Puustellin Brand Manager Juuso Korpinen kertoo.

Markkinajohtajuus ja vahvan brändin rakentaminen eivät onnistu yhdessä yössä. Korpinen kertoo, että kyse on maratonista, ei sadan metrin sprintistä.

– Meillä brändi perustuu hyviin arvoihin. Olemme kotimainen perheyhtiö, jolla on korkealaatuiset, turvalliset ja terveelliset tuotteet. Käytämme massiivipuuta kalusteissamme.

Vastuullisuus ja ekologisuus näkyvät myös Puustellin tuotekehitystyössä. Vuonna 2013 yritys lanseerasi Puustelli Miinus -tuotteen, jonka runko on valmistettu täysin uudesta materiaalista, biokomposiitista. Puustelli sai rungolle patentin.

– Tuotekehitys ja vastuullisuusajattelu ovat jatkuvaa työtä, johon kuuluu myös epäonnistumisia ja oppimista. Katseen on oltava tulevaisuudessa, Korpinen kiteyttää.


Puustelli Group Oy:n Brand Manager Juuso Korpinen.


​​​​​​​

Markkinajohtajuus ja vahvan brändin rakentaminen eivät onnistu yhdessä yössä. Korpinen kertoo, että kyse on maratonista, ei sadan metrin sprintistä.


9 + 1 vinkkiä vahvan brändin rakentamiseen

1. Brändi ei ole logo tai tuote. Ajattele, että brändi on heijastus kaikesta, mitä yritys tekee. Brändi on mielikuva, joka asiakkaalla on jo ennen tuotteen ostamista. Brändi on sitä, mitä muut puhuvat, kun et itse ole huoneessa.

2. Mieti suuntaviivat ja tavoitteet, joihin haluat päästä.

3. Tee brändistrategia.

4. Laadi strategian peruspilarit eli vastaukset kysymyksiin: Mitä teemme? Miten? Ketä varten? Mitkä arvomme ovat? Millainen persoonamme on? Miksi olemme täällä?

5. Tutki ja määrittele, mitä asiakas haluaa. Tutki, mitä tarpeita hänellä on. Älä luule, vaan perusta analyysi faktoihin.

6. Määrittele ydinasiakaskunta ja ostajapersoonat. Tiedot auttavat tekemään markkinointiviesteistä kohdennettuja ja täsmällisiä.

7. Mieti erottuvuustekijät. Tutki, mitä naapuri tekee, mutta älä matki. Erottuvuustekijä on aina oma juttu.

8. Mieti strategian pohjalta yrityksen visuaalinen ilme ja äänensävyt. Hyödynnä näitä markkinoinnissa ja
mainonnassa.

9. Jalkauta brändistrategia yritykseen. Jos yrityksessä on paljon ihmisiä, strategiaa ei voi jalkauttaa joka paikkaan samalla tasolla. Arvojen pitää olla kohdallaan janiitä pitää tuoda esille koko ajan.

+ 1. Brändin rakentaminen ei ole sadan metrin sprintti, vaan maraton.


Satakunnan kauppakamarilehden 4/2020 artikkeli.