Uskoa tulevaisuuteen on ilmassa

Satakunnan kauppakamarilehti 1/2021 pääkirjoitus

Satakunnan kauppakamarissa pääsee tekemään töitä viisaiden yritysjohtajien kanssa. Yksi viisauden kulmakivistä on kyky nähdä tulevaisuuteen. Tämä korostuu vahvasti aikana, jota elämme.

"Satakunnan monet investointiuutiset kertovat pitkän aikajänteen ajattelusta."

Liiketoimintaa pohdittaessa viisaat johtajat joutuvat ajattelemaan kolmea aikajännettä. Vaikka nopeat sykliset
vaihtelut ja koronan mukanaan tuomat muutokset vaativat nopeaa reagointia, on Satakunnassa silti nähtävissä vahvasti tulevaisuuden avaimia.

Keskipitkällä aikavälillä suunnitellaan tekemisen tulevaisuus. Viisaat satakuntalaiset johtajat ovat toteuttamassa investointeja, joiden kautta tekemisen kilpailukyky säilyy. Investoimatta jättäminen on Suomessa kansallisestikin huolenaihe. Siksi Satakunnan monet investointiuutiset kertovat pitkän aikajänteen ajattelusta. Asiat, joita täällä teemme, ja bisnekset, joissa olemme mukana, tulevat jatkumaan, ja niiden tulevaisuuteen kannattaa sijoittaa.

Pisin aikaperspektiivi on se, jolla suunnitellaan bisneksen tulevaisuus. Aito kiinnostus uuteen ja pyrkimys ymmärtää tulossa olevia muutoksia auttavat uudistumaan, sillä minkään liiketoiminnan elinkaari ei ole ikuinen. Teknologiametallit, täyssähköinen yhteiskunta, kiertotalous ja uusiutuva energia, muutamia mainitakseni, ovat vasta kasvutarinansa alkumetreillä.

Palvelualojen edustajille koronavaihe on ollut raskas. Silti haluan uskoa siihen, että kuluttaminen aukeaa nopeasti. Tapahtumia odotetaan, ravintoloihin kaivataan ja maailmalla halutaan matkata taas heti, kun se on mahdollista. Kun reilun vuoden ajan on eletty eri tavalla, on meillä kuluttajilla patoutunutta halua, ja ehkä vähän varojakin, elää aktiivisemmin ja yhteisöllisemmin. Ihmiset kaipaavat toisiaan ja elämyksiä.

Satakunnassa me olemme selvinneet koronan runteluista paremmin kuin pahimpina hetkinä uskoimme. Liikkeellä
on erittäin kiinnostavia aihioita, joiden hetki on nyt ja ihan lähitulevaisuudessa.
Liikutaan tänäkin vuonna vahvasti niitä kohti ja pidetään ajatukset jo tulevassa.

MINNA NORE
toimitusjohtaja