Ulasoorin tehdas ja globaalit markkinat

Satakunnan kauppakamarilehti 2/2021 pääkirjoitus

Entisessä Rosenlewin tiilitehtaassa Ulasoorintiellä aloitettiin muovipakkausten valmistus vuonna 1965. Tänä päivänä tuotanto ja tehtaan kehittäminen jatkuvat osana saksalaista RKW-konsernia.

Suuntautuminen kansainvälisille markkinoille oli heti alusta asti muovitehtaan elinehto. Tänään tuotteitamme viedään Kiinaan, Malesiaan, Venäjälle, Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Iso-Britanniaan ja tietysti lähes kaikkiin EU-maihin. Johtotähtemme ovat voimakas kansainvälistyminen ja kannattava kasvu.

Globaali kilpailu on muokannut kaikkien tuotantolaitosten toimintaa suuntaan, jossa kukin laitos on vain yksi pieni osa pitkässä kansainvälisessä toimitusketjussa. Kaikkien ketjun osien on toimittava sovitulla tavalla, jotta kuluttaja saa tarvitsemansa tuotteen juuri silloin, kun hän sen haluaa. Osa yrityksistä on tässä jo niin pitkällä, että itse asiassa pizza on matkalla luoksesi ennen kuin ruokahalusi edes herää.

Edelliset 14 kuukautta ovat varsin konkreettisesti osoittaneet meille, mitä tapahtuu, kun tähän pitkään kansainväliseen ketjuun iskee häiriö. Olemme kokeneet koronan aiheuttamia voimakkaita muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä;

merikonttien saatavuus ja hinta ovat karanneet täysin käsistä, koska kontit eivät ole siellä, missä niitä tarvitaan; äärimmäiset sääilmiöt esimerkiksi Texasissa ovat pysäyttäneet muoviraaka-aineiden valmistuksen useiksi viikoiksi; Suezin kanavaan poikittain jämähtänyt konttialus aiheutti merkittävän häiriön raaka-aine- ja asiakastoimituksiin ja niin edelleen.

Kun ketjun yhdessä osassa tulee ongelmia, niin seuraavissa vaiheissa ihmiset venyvät ja toimivat luovasti. Lopulta kuluttaja ei huomaa mitään. Kevätauringon noustessa ja multasormien syyhytessä löytyy rautakaupasta multaa ja lannoitteita kauniissa pakkauksissa kaikille halukkaille, vaikka puutarhureita onkin nyt koronan seurauksena yllättäen puolet enemmän kuin vuosi sitten.

Mukavaa kesää kaikille satakuntalaisille!

PEKKA SAARILUOMA
toimitusjohtaja