Työasento kaipaa panosta myös etätöissä

Ergonomia on heikompaa etätöissä kuin toimistossa. Työasentoa voi kuitenkin parantaa helposti.

Fysioterapeutti Sami Nieminen.

Fysioterapeutti Sami Nieminen.


Pysy liikkeellä ja työskentele välillä seisten keittiötason ääressä.

Kun Suomi viime keväänä siirtyi laajasti etätöihin, ei ihan heti osattu ajatella sen vaikutusta työntekijöiden fyysiseen hyvinvointiin. Vaikka digitaalisuus mahdollistaa paikkariippumattoman työskentelyn, työergonomia ei kotona vastaa toimiston tasoa. Etätyöskentely on näkynyt fysioterapeutin vastaanotolla asiakkaiden selkäkipuina ja niska-hartiaseudun vaivoina.

– Moni asiakas on kertonut, että keittiön pöydän ääressä työskentely on ollut keholle myrkkyä. Hartiat vetävät jumiin, selkä on kipeä ja pää särkee, fysioterapeutti ja PhysioTrainer Sami Nieminen SataSykkeeltä kertoo.

Suurin ongelma kotona on se, että pöydän ja tuolin korkeuden suhde on väärä, jolloin kyynärvarsi nousee liian ylös ja hartiat jännittyvät. Kyynärvarren pitäisi tukeutua työpöytään noin 90 asteen kulmassa.

– Tärkeintä tässä tapauksessa on nousta välillä ylös ja työskennellä muutama pätkä seisten esimerkiksi keittiön työtasolla. Kroppa kannattaa etätöissäkin laittaa liikkeelle. Pyörittele hartioita ja tee ruokatunnin yhteydessä lyhyt kävelylenkki korttelin ympäri, Sami Nieminen neuvoo. Kunnollisella työtuolilla on myös valtavasti merkitystä.

– Satulatuoli on paras, koska se aktivoi keskivartaloa. Myös selkänojallinen työtuoli on hyvä, jos se tukee ristiselkää. Keittiötuolista voi tehdä pikkuisen paremman, kun siihen hankkii tasapainotyynyn. Se aktivoi keskivartaloa eri tavalla ja säätää istumakorkeutta, Nieminen sanoo.

Kyynärpääoireita voi ennaltaehkäistä helposti.
– Pystymalliset hiiret ovat melko edullisia ja ergonomisesti parempia.


Satakunnan kauppakamarilehden 3/2020 artikkeli.