Two baby steps

Määrittelen digitalisaation bisneksen tuottamiseksi yrityksen hallussa olevan tiedon (datan) avulla. Tieto ja sen analysointi on uuden ajan T&K:ta. Miten sillä sitten tehdään bisnestä tai muutetaan nykyistä kilpailu-asetelmaa?


Satakuntalaiset AI-yritykset tarjoavat todellisia data-analytiikkaa ja tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja.

Tennisjuniorien valmentajana voin sanoa, että menestykseen ei riitä paras tekniikka (teknologia) eikä paras liikkuminen kentällä (verkostoituminen), vaan paras pää (rohkeus ja kilpailutilanteen rakastaminen).

Avaimena on muuttua palveluorientoituneemmaksi. Onko se edes tällä hetkellä mahdollista? Koska sekin pohjautuu dataan. Perustuotteemme digitalisoimisaste (lue: tiedon hyödyntämisen mahdollisuus) vaikuttaa tuotteisiimme liittyvien myytävien palvelujen digitalisoitumisasteeseen. Ensimmäinen baby step olisi oman datan ”siistiminen” käytettävään muotoon. Yritykset eivät yleensä sijoita tähän rahaa.

Osaako yritys hahmottaa, mitä sillä on sellaista (tuotteen) dataa, jonka hyödyntämistä voisi myydä tai jolla voisi luoda asiakkaalle uutta arvoa? Digitaalisuutta, edistynyttä data-analytiikkaa ja tekoälyä sisältäviä toteutuksia tehdään, kun asiakkaat pyytävät – ongelmana on, osaavatko he pyytää. Tai jos osaavat, niin ostavat vasta kun tietävät, että siitä ON HETI hyötyä – ei, että siitä VOISI OLLA hyötyä. Tekoäly-yrityksen omistajana minulla on tästä monta kokemusta.

Oikeita tekoäly-yrityksiä on Suomessa vielä vähän, koska todellisten tekoälyratkaisujen ostajia on vielä vähän. Meillä on kuitenkin Satakunnassa hyvä tilanne. Satakuntalaiset AI-yritykset (satakunta.ai) tarjoavat todellisia data-analytiikkaa ja tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja. Mutta niilläkin on edellä kerrottuja haasteita. Miten me sitten löydämme voittajayritysten ja AI-yritysten yhteisiin haasteisiin ratkaisuja? Toinen baby step olisi solmia bisneskumppanuuksia näiden yritysten välille.


CIMMO NURMI
omistaja, CI Computational Intelligence Oy
satakuntalaisten tennisjuniorien valmentaja
tutkimuksen vararehtori, SAMK


Satakunnan kauppakamarilehti 3/2020 kolumni.