Tekoäly voi tehdä työsi paremmin

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2024 artikkeli I SATAKUNTA

Viidessä vuodessa tekoäly on valtavirtaa. Käynnissä on vallankumous, jota voi verrata tietotekniikan ja internetin keksimiseen, sanovat Jussi Varis, Mikko Vaajasaari ja Leena Luoma tilitoimisto Numbersista.

Mikko Vaajasaari, Leena Luoma ja Jussi Varis kirittävät toisiaan tekoälyn hyödyntämisessä.

Kuva: Tilitoimisto Numbers ja Firefly


​​​​​​​HR-asiantuntija Leena Luoma
käyttää jatkuvasti tekoälyä parantaakseen työtään. Hän laatii esimerkiksi työpaikkailmoituksia ja sähköposteja ChatGPT:n avulla sekä juttelee tekoälyn kanssa autoa ajaessaan.

– Moni työtehtävä vaatii asioiden selvittämistä, ja tekoäly voi nopeuttaa tätä prosessia. Sen käyttäminen arjessa on hyödyllistä.

Mikko Vaajasaaren työssä liiketoimintaprosessien, tiedonhallinnan ja analytiikan parissa tekoäly on myös keskeinen osa.

– Osa yrityksistä suunnittelee prosessejaan tekoälyä ajatellen ja integroivat älykkäitä ratkaisuja, mutta useimmat vielä harkitsevat sen käyttöönottoa ja miettivät, mitä tekoäly tarkoittaa. Yritykset, jotka ovat aloittaneet tekoälyn hyödyntämisen, ovat pääosin kokeiluvaiheessa.

Työtehtävien muutos
Jussi Varis on kokenut liiketoiminnan kehittäjä. Työssään Varis käyttää tekoälyä neuvonantajanaan, esimerkiksi uusien asiakokonaisuuksien haltuunotossa. Tekoäly auttaa tiivistämään pitkiä vieraskielisiä dokumentteja ja etsimään vastauksia moniulotteisiin liiketoimintakysymyksiin.

Hän näkee, että melkein jokaisen yrityksen prosessin
​​​​​​​voi miettiä uudelleen tekoälyn näkökulmasta.

– Kyse on mielikuvituksesta ja innovoinnista.

Tekoäly on pian valtavirtaa. Käynnissä on vallankumous.

Esimerkiksi Klarnassa merkittävä osa asiakaspalvelusta hoituu tekoälyn avulla. Samoin markkinoinnin alalla tekoäly toimii usein apuna asiakassegmentoinnissa ja se voi jopa korvata perinteisen suunnittelun.

Murros muuttaa tehtävänkuvia ja ammatteja.

– Tilitoimiston asiantuntijoiden, jotka aikaisemmin suorittivat työn itse, rooli on jatkossa tuntea tekoälyn mahdollisuudet, rajoitteet ja riskit. Tämä vaatii asiantuntijoilta uutta ajattelutapaa, Luoma arvioi.

– Sähköisen taloushallinnon automaation ja tekoälyn käyttö edustavat nykyaikaista toimintatapaa ja helpottavat työn tekemistä, Varis sanoo.

– Modernit menetelmämme herättävät rekrytoinnissa kiinnostusta. Kirjanpitäjät haluavat tietää tarkasti uusista työkaluista, mikä on hyvä, sillä he tuntevat vastuunsa, Luoma jatkaa.

Vaajasaari vertaa osaamisvaatimusten muutosta teollistumiseen ja höyrykoneiden tuloon.

Murros muuttaa tehtävänkuvia ja ammatteja.

– Tuli paljon uusia tehtäviä.

Sama pätee tekoälyyn: syntyy huoltohenkilöitä ja koneen käyttäjiä, ja koneita on opittava käyttämään.

– Muutos vaatii oppimista, Luoma toteaa.

Data ja tiedolla johtaminen
Tekoäly pystyy käsittelemään valtavia datamääriä sekä tunnistamaan yhteyksiä ja uusia näkökulmia päätöksenteon tueksi.

Tilitoimisto Numbersin tiimi ottaa ilon irti digitalisaatiosta ja tekoälystä.

Kuva: Numbers

– Esimerkiksi manuaalinen analysointi kymmenien tuhansien asiakkaiden ominaisuuksista asiakas- segmentointia varten voisi helposti kestää vuosia ilman tekoälyalgoritmeja, Varis huomauttaa.

– Tekoälyn tuottama tieto on valmiiksi pureskeltua ja siksi nopeammin hyödynnettävissä kuin tavalliset Googlen hakutulokset, Luoma sanoo.

– On tärkeää huomata, että kaikissa tilanteissa tekoälyn tarjoamaan tietoon ei voi täysin luottaa, kolmikko toteaa lähes yhteen ääneen.


5-vuotias Numbers Company Oy

Tilitoimisto, perustettu 2019
Kotipaikka Kankaanpää
Käytössä mm. ChatGPT ja FabricAI ostolaskujen tiliöinnin automaatiossa.


Numbersin mukaan tekoäly synnyttää uusia yrityksiä, mutta samalla osa yrityksistä katoaa.

– Yritysten on miltei pakko hyödyntää tekoälyä tehostaakseen toimintaansa ja pysyäkseen kilpailukykyisinä, Vaajasaari korostaa.

– Kaikkien kannattaa haastaa omaa rooliaan. Mitä minun on järkevä tehdä? Tämä on haastavaa, koska voi olla vaikeaa tunnistaa, missä omia taitoja ja kykyjä tarvittaisiin eniten ja missä tekoäly toimii itseäni paremmin, Luoma pohtii.

– Ihmisten on pitänyt ajatella aiemminkin. Käytettävissä on ennenkin ollut hyviä työkaluja, kuten Excel, mutta kaikki eivät siltikään osaa käyttää sitä niin hyvin kuin heidän työnsä vaatisi. Nyt tekoälyn käyttöliittymä on niin ihmisläheinen, että se voi hyvinkin olla game changer. Tämä vaatii joustavuutta sekä työntekijöiltä että johdolta. Tekoälyn jalkautuminen yritykseen vaatii paljon ihmisten johtamista ja luottamuksen rakentamista. Pitää hyväksyä, että tekoäly voi tehdä työsi paremmin.

Tilitoimistossa mietitään nyt, kuinka he voisivat kouluttaa taloushallinnon huippuosaajia, jotka pystyvät hyödyntämään tekoälyä ja ymmärtämään sen toimintaperiaatteet sekä osaavat opastaa ja johtaa tekoälyassistentteja.


Tämän artikkelin tekemisessä on hyödynnetty Microsoft 365 Copilot -tekoälyä.