Täsmätekemisellä pääsee pidemmälle

Reilun kahden vuoden mittainen Explore WORK! -projekti strategisten yritysvierailujen ja nuorten osaajien strategiapohdintojen parissa on tullut päätökseen. Projekti todisti, että potentiaaliset nuoret kannattaa tuoda tavalla tai toisella yritysten seinien sisäpuolelle.

Työnantajamielikuvan kehittäminen ja potentiaalisten työnhakijoiden tavoittaminen ovat yrityksille tärkeitä teemoja. Explore WORK! -yritysvierailukonsepti on Satakunnan kauppakamarin kehittämä osaajaresurssien tavoittamiseen keskittynyt yhteistyömalli. Projekti toteutettiin 4/2019–3/2022 ja siihen osallistui 15 alueen yritystä. Projektikoordinaattori Noora Jönkkäri kertoo, että projektin keskeisin oivallus ei ole se mitä tehdään, vaan miten asioita tehdään.

– Rekrymessuille on helppo lähettää työntekijöitä päiväksi edustamaan työnantajaa ja kertomaan kesätöistä. Entä, jos ajalliset panostukset kokoaisi yhteen ja käyttäisi sen yleisen mielikuvan kehittämisen sijaan siihen, miksi ja kenet yritys haluaa tavoittaa, ja loisi näihin tarkoituksiin täsmäkeinon? Väitän, että suunnitelmallisella ja kohdennetulla tekemisellä päästään parempiin tuloksiin samoilla resursseilla, Jönkkäri haastaa pohtimaan.

kuva Johanna Sjövall

Noora Jönkkäri

Koulutus
KTM

Työ
Explore WORK! -koordinaattori Satakunnan kauppa‑
kamarilla

Kuopiosta Satakuntaan rantautunut millenniaali. Viimeiset kaksi vuotta perehtynyt nuorten osaajien tavoittamiseen yhdessä Satakunnan yritysten kanssa. Nyt siirtymässä hetkeksi toisenlaisiin tehtäviin opettelemaan vanhemman roolia huhtikuussa syntyvän esikoisen kanssa.Yksi asia Nooran mielestä on varma: nuoret kohderyhmänä vaativat yrityksiltä erilaista lähestymistapaa. Jos yritys on tunnistanut potentiaaliset osaamisryhmät, joista lähivuosien aikana on tarkoitus rekrytoida, voidaan kysyä: onko yrityksenne näkyvä potentiaalinen työnantaja näiden kohderyhmien nuorille?

Aitoja viestejä ura-alumnien kertomana

Täsmätekemisen lisäksi nuorta kohderyhmää täytyy osata puhutella oikealla tavalla. Asiakkaille myydään tuotetta ja yritystä, nuoria kohdatessa myydään fiilistä ja yrityskulttuuria. Nuoria puhuttelevat asiakkaille suunnattujen kalvojen ja yrityksen historian sijaan aidot viestit yrityksen arjesta työntekijöiden kertomana.

– Olemme hyödyntäneet etäyritysvierailuilla ura-alumneja, eli yrityksen työntekijöitä, jotka jakavat saman koulutustaustan vierailulle osallistuvien opiskelijoiden kanssa. Ura-alumnin kertomus omasta kasvutarinastaan yrityksessä on aito ja helposti samaistuttava. Heidän työnkuvansa esittely antaa myös opiskelijoille hyvää näkemystä siitä, mihin omalla osaamisella voisi työllistyä, Jönkkäri vinkkaa.

Lisätietoja Explore WORK! -hankkeen tuotoksista: satakunnankauppakamari.fi >> Verkostoidu >> Explorework​​​​​​​​​​​​​​

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2022 artikkeli