LIFESTYLE: Tarinoiden äärelle

Ihminen on aina viihtynyt tarinoiden äärellä, ja yhä edelleen luemme ja kuuntelemme tarinoita mielellämme. Kirjallisuudella on tärkeä rooli niin viihdyttäjänä kuin opettajana.

Kuva: Hannes Frigård

Tohtori, yrittäjä ja kirjailija JP Jakonen aloitti lukemisen jo lapsena, ennen kouluikää. Kirjamaku on kehittynyt iän karttuessa: teininä kiinnostivat kauhu ja punk, yliopistossa mukaan tuli niin sanotusti vakavampi kirjallisuus ja kaunokirjalliset teokset.

– Lukioikäisenä uppouduin teoksiin kärsimyksestä ja siitä vapautumisesta. Usein ihmisen kohdatessa vastoinkäymisiä kirjoista löytyy vastaus kysymyksiin, joita ei ole edes osannut esittää, Jakonen pohtii.

Nykyään Jakonen lukee suvereenisti rinnakkain niin viihteellistä, yleissivistävää kuin pragmaattistakin kirjallisuutta. Lisäksi hänen omat teoksensa valottavat
erilaisia hyvinvoinnin teemoja.

– Kärsimyksen vähentäminen ja ilon lisääminen ovat alaani. On ihanteellista, että saan kirjoittaa ja kääntää juuri intohimosektoriini kuuluvia tekstejä.

Kurkista reunan yli

Ihmislaji on puhunut jo kuuden miljoonan vuoden ajan, mutta kirjoitus- ja lukutaito syntyivät vasta noin 6 000 vuotta sitten. Kaikkien ulottuvilla lukeminen on ollut korkeintaan muutaman sadan vuoden ajan, mutta siitä on silti tullut keskeinen osa nyky-yhteiskunnassa selviytymistä.

– Tarinat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä, ja yhä edelleen lukiessaan ihminen ikään kuin kuuntelee asialle omistautuneen kertomista. Äänikirjoissa palaamme itse asiassa ajassa taakse päin, sillä ennen luku- ja kirjoitustaidon yleistymistä keskityimme kuuntelemaan, Jakonen huomauttaa.

Lukemiseen tuntuu kuitenkin olevan yhä vähemmän aikaa. Keskittymistämme häiritsevät niin sosiaalinen media kuin täyteen ahdetut kalenterit. Jakonen kannustaa tarttumaan kirjaan siitä huolimatta.

"Tarinat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä, ja yhä edelleen lukiessaan ihminen ikään kuin kuuntelee asialle omistautuneen kertomista."

– Lukeminen on kivaa, mutta kaikki kiva voi aluksi tuntua vaikealta. On myös kohtuuttoman hankalaa valita, mihin kirjoihin kallisarvoinen aika kannattaa käyttää. Suosittelen kaikkia kuitenkin yrittämään, sillä kirjoja lukemalla työntää itsensä sellaisten kuilujen reunoille, joihin ei muuten uskaltaudu. Elämän kenttä on syvä, rikas, laaja ja moniulotteinen, ja on suuri menetys, jos ei koskaan mene kuilun reunalle ja edes kurkista sieltä alas. Kirjat auttavat kartoittamaan suurta maastoa, jonka kuvittelee jo tuntevansa ja antavat rohkeutta kurkistaa reunan yli – ja ehkä antautua vapaapudotukseen vailla pohjaa.

Lukeminen rentouttaa ja avaa uusia maailmoja

Lukeminen voi olla niin aivojen nollausta kuin uuden opettelua. Satakuntalaisjohtajille kirjat ovat avain rentoutumiseen.

Lomalukemista

High Peakin toimitusjohtaja Teijo Virtanen myöntää, ettei ole aktiivisin kirjojen lukija. Sen sijaan hän seuraa tiiviisti maailman tapahtumia radiosta sekä ammatillista uutisointia lehdistä ja sähköisistä medioista.

– Tartun kirjoihin usein lomalla ja etenkin mökkeillessä. Dekkarit ovat suosikkejani, mutta luen paljon muutakin. Jos kirja ei koukuta heti, se jää helposti yöpöydän reunalle roikkumaan, Virtanen naurahtaa.

Lukeminen on toimitusjohtajalle ensisijaisesti rentoutumiskeino, mutta toisaalta ammattikirjallisuus pitää ajan tasalla ja opettaa uutta.

– Työelämä ja johtaminen muuttuvat koko ajan, joten minun on seurattava, mihin maailma on menossa. Esimerkiksi vanhat johtamisopit eivät täysin toimi enää, vaan johtamisessa on huomioitava sukupolvien erot ja muut muutokset, Virtanen arvioi.

Tällä hetkellä Virtasen yöpöydällä on kaksi teosta: Matthew Walkerin Miksi nukumme, sekä Kauppakamarin julkaisema, Hannu-Matias Nurmen kirjoittama Toimitusjohtaja.

– Molempien lukeminen on vielä kesken, mutta voin jo nyt sanoa, että saan paljon uutta pohdittavaa!

Uusia ideoita

Satakunnan kauppakamarin digitalisaatiovaliokunnan puheenjohtajalle Jorma Messolle lukeminen on ollut lapsesta asti tärkeä osa elämää. Useimmiten hänellä on samanaikaisesti kesken kaksi teosta – toinen lukulaitteella, toinen äänikirjana.

– Kun luen itse, sisältö on yleensä kevyempää, mutta äänikirjoja kuunnellessa valitsen usein asiapitoisempia sisältöjä. Lukiessa pyrin aina löytämään uusia ideoita ja haastamaan omaa ajattelutapaani. Samalla lukeminen on kuitenkin myös ajatusten nollaamista, Messo kuvailee.

Viimeksi Messo kuunteli Peter Frankopanin silmiä avaavan teoksen Silkkitiet, jossa tarkastellaan maailmanhistoriaa uudesta näkökulmasta. Vapaa-ajan lukemistossa viimeisin teos on ollut Julian Sanctonin Pimeän jään vangit, joka kertoo tarinan Antarktikselle tehdystä tutkimusmatkasta 1800-luvulla.

– Lukuharrastus tuo työelämälle vastapainoa, mutta myös tukea. Ammatillisessa mielessä voisin suositella neuvottelutaidosta kertovaa, Christopher Vossin Never Split the Differenceä. Kirja sopii niin työkuin siviilielämänkin oppaaksi, Messo vinkkaa.

Lukiessa pyrin aina löytämään uusia ideoita ja haastamaan omaa ajattelutapaani. Samalla lukeminen on myös ajatusten nollaamista.

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2023 artikkeli