Sydän mukana

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2024 artikkeli I LIFESTYLE

Porilaissisarukset Leena ja Leo-Pekka Tähti perustivat yhdessä yrityksen vuonna 2020. Neljässä vuodessa kaksikko on oppinut tunnistamaan omat vahvuutensa.

Kuva: Studio Torkkeli/Laura Tammisto

​​​​​​​Tähti Consulting Oy sai alkunsa vuonna 2020. Alussa Leena ja Leo-Pekka tarjosivat asiakkailleen ”vähän kaikkea”. Sittemmin tekemisen fokus on tarkentunut ja nyt kaksikolla on selkeä kuva siitä, mitä haluavat asiakkaiden kanssa saada aikaan. Yrityksen palveluihin kuuluu niin markkinointia kuin henkilöbrändäystä.

– Moni yrittäjä vähättelee omaa osaamistaan ja sorruimme itsekin alussa samaan. Asiakkailta saatu positiivinen palaute ja useamman vuoden kokemus ovat kuitenkin tuoneet itsevarmuutta ja nyt tunnistamme paremmin myös omat vahvuutemme, Leena Tähti kuvailee.

Työssään Tähdet haluavat rohkaista yrittäjiä olemaan omia itsejään. Epäonnistumisia ei kannata pelätä, vaan niistä kannattaa ottaa opiksi. Kun visio ja tavoitteet ovat kirkkaana mielessä, myös matkan mutkat taittuvat joutuisammin.

Verkostoja ja intohimoa
Etenkin yksinyrittäjille Tähdillä on selkeä viesti: yksin ei tarvitse eikä kannata jäädä. Verkostot ovat ensisijaisen tärkeitä, ja niiden muodostamisesta sisaruksilla on paljon kokemusta.

– Lisäksi tulee olla oma halu ja intohimo tekemiseen. Kun sydän on mukana hommassa, on mahdollista menestyä, huomauttaa viimeiset paralympialaisensa Pariisissa kisannut Leo-Pekka Tähti.

Kuten urheilussakin, myös yritysmaailmassa menestyminen vaatii malttia. Kiire ei yleensä johda mihinkään hyvään, mutta toisaalta loputon viilaaminen ja täydellisyyden tavoittelukin on turhaa.

Puhumalla pääsee pitkälle
Yhdessä yrittäminen on ollut sisaruksille helppoa, sillä he tulevat erinomaisesti juttuun keskenään. Sisarusten väliltä huokuu lämpö ja arvostus, huumoria unohtamatta.

– Puhumalla pääsee pitkälle, Leo-Pekka toteaa. Tulevaisuudessa Tähtien tavoitteena on yksinkertaisesti voida elättää itsensä kouluttajina ja valmentajina, sekä vakiinnuttaa oman yrityksen asema satakuntalaisessa liike-elämässä.

– Olemme tehneet paljon puhujakeikkoja esimerkiksi kouluissa. Lisää puhujaesiintymisiä on tulossa syksyn mittaan, sisarukset iloitsevat.

Onnistumisen avaimet

Yrittäjyydessä ja huippu-urheilussa on paljon samaa. Näitä urheilu-uran oppeja
Leo-Pekka Tähti hyödyntää myös yrittäjänä.

Kuva: Studio Torkkeli/Laura Tammisto

Älä kiirehdi

Jos jossain haluaa pärjätä, siihen tulee varata riittävästi aikaa. Uraa urheilijana tai yrittäjänä rakennetaan pikkuhiljaa, pala palalta. Täydellisyyteen ei kannata pyrkiä, sillä on inhimillisempää olla hieman epätäydellinen. Moni yrittäjä myös lopettaa ensimmäisen vuoden aikana: matkalla tarvitaan uskoa omaan tekemiseen.

Jokainen mokaa

Virheitä ei kannata pelätä, koska ne kehittävät ja kirkastavat sitä viestiä, mihin suuntaan kannattaa lähteä. Epäonnistumisista ei saa lannistua, vaan niistä kannattaa kerätä motivaatiota. Vahva urheilija kääntää mokat voimavaraksi, eikä lyö päätä pensaaseen. Toisaalta myös onnistumiset ovat tärkeitä, ja niistä kannattaa nauttia!

Rohkeasti eteenpäin

Uskalla kulkea eteenpäin valitsemallasi polulla. Alkutaipaleella hahmoteltu visio kannattaa pitää kirkkaana mielessä, vaikka yhtä oikeaa polkua määränpäähän ei olisikaan. Matkan varrelle mahtuu varmasti monia muutoksia ja epävarmuuden hetkiä, ja alkuperäinen tavoite muistuttaa siitä, mitä kohti ollaan menossa.

Kuva: Adobe Stock

​​​​​​​Kun sydän on mukana hommassa, on mahdollista menestyä. Jos tekeminen ei tunnu omalta, on luultavasti väärällä alalla.