Suunnannäyttäjä maailman satamaoperaattoreille

Olmarin kunnianhimoinen tavoite on olla ensimmäinen hiilidioksidivapaa satamaoperaattori. Kestävä kehitys, joka pitää sisällään myös työturvallisuuden, menee kaiken edelle. Se on prioriteetti numero 1.

Seren Hong Kong -alusta lastataan Porin satamassa. Sahatavara lähtee Porista Egyptin Aleksandriaan, sanoo Olmarin toimitusjohtaja Timo Lehtinen. Kuva: Leena Roskala

Satamaan on saapunut laivalasti rikastetta. Sitä tarvitaan paljon sähköistyvässä maailmassa. Boliden Harjavallan tuotantoon laivallinen rikastetta riittää kahdeksikolmeksi päiväksi.

Olmar korvaa omaakin konekantaansa nyt sellaisella, joka toimii uusiutuvalla sähköllä.
Vaijeripuominosturien tilalle tilasimme juuri kaksi yhteensä 7 miljoonaa euroa maksavat täyssähkönosturit. Lisäksi suunnittelemme miljoonan euron latausinfraa sähkökäyttöisten trukkien tarpeisiin. Koneiden kanssa investointi on yhteensä 10 miljoonaa euroa, Olmarin toimitusjohtaja Timo Lehtinen kertoo.

Diesel on tarkoitus aikaa myöden poistaa käytöstä kokonaan.
– Isompiin koneluokkiin ei ole vielä ratkaisuja olemassa, mutta teknologia kehittyy nopeasti, ja Olmarin omistajalla on kyky siihen tarttua.

Omistaja on alankomaalainen eläkerahasto PGGM. Merkittävä syy Olmarin panostuksiin Porissa on tuulivoimalogistiikka. Se kiinnostaa omistajaa, jonka tärkein arvo on kestävyys.
– Omistajan sijoitushorisontti on ikuinen. Se näkökulma menee kaiken, myös lyhyemmän tähtäimen kannattavuuden, edelle. Näkökulma ohjaa investointipäätöksiä.


Logistiikkayhtiö Olmar

  • operoinut Porissa vuodesta 2022
  • toiminnan keskiössä on satamaoperointi: varasto-, ahtaus-, lastinkäsittely- ja nosturipalvelut
  • 400 laivaa vuodessa, keskimäärin kaksi laivaa per päivä
  • myös maa- ja merilogistiikkaa
  • Porin lisäksi operointi Kotkan ja Haminan satamissa

76-metrisiä tuulivoimalan siipiä tuodaan eri puolilta maailmaa, mm. Koreasta. Tämä matkaa Luvialle Oosinselän tuulivoimapuistoon. Kuva: Leena Roskala

Porin edustalla on suunnitteilla kymmenkunta merituulivoimahanketta. Yhteistyö Porin ja Raahen satamien välillä tähtää osallistumiseen myös Ruotsin vastaaviin hankkeisiin.
– Merituuliprojektit ovat uutta eikä niistä ole kokemusta juuri vielä kellään. Komponenttien koko kolminkertaistuu totutusta. Siivet ovat 150–160-metrisiä, ja turbiinit tulevat painamaan 700 tonnia. Kehitys kysyy myös henkilökunnalta uutta osaamista komponenttien käsittelyyn ja varastointiin.

Olmarin kestävyystavoitteiden lista on hengästyttävän pitkä. Siihen sisältyy oleellisesti osaava, koulutettu ja motivoinut henkilöstö.
– Maailma on muuttunut viimeisessä viidessä vuodessa valtavasti. Olemme vahvistaneet ja rekrytoineet meille uutta osaamista. Olemme tehneet hypyn ylöspäin. Kun katsantokanta on ikuinen, se tuo kunnianhimoista perspektiiviä tekemiseen. Asiakkaillammekin kestävyystavoitteet ovat hyvin korkealla heidän omassa agendassaan.

Metsä- ja metalliteollisuus sekä projektitoiminta kannattelevat olosuhteisiin nähden hyvin vientivetoista Suomea ja Satakuntaa.
– Vielä kun onnistumme saamaan tänne uusia teollisia investointeja sekä parannettua maantieinfraa. Pori–Haapamäki-rata olisi 400 miljoonan euron investointi, joka sekin tarjoaisi taloudelle boostia avaamalla yhteyden kaivoksiin Sotkamossa.


Satakunnan kauppakamarilehti 2/2024