16.05.2025 09:36
Suomalaisilla on hyvä maine maailmalla
Satakunnan kauppakamarilehden 2/2025 artikkeli I SATAKUNTA
“Meidät suomalaiset tunnetaan siitä, että pidämme antamamme lupaukset ja tiedämme, mitä teemme. Saatamme vaikuttaa vähän jäyhiltä, mutta hiljaisuus voi olla myyntivalttikin. Me kuuntelemme”, sanoo vuoden alussa Cimcorpin toimitusjohtajana aloittanut Veli-Matti Hakala.
Veli-Matti Hakala tietää, että jokaisessa maassa on oma bisneskulttuurinsa, joka vaikuttaa niin myyntiin kuin päätöksentekoprosessiinkin. Cimcorp on alusta alkaen toiminut kansainvälisillä markkinoilla ympäri maailmaa.
–Yhdysvalloissa suhteiden luominen voi kestää vuosia. Tie päätöksentekijöiden luokse on pitkä, mutta kun sinne on päästy, arvostetaan nopeita ja joustavia ratkaisuja, toteaa Hakala.
Hakala on toiminut osana Cimcorpin myynnin kehitystä vuodesta 2016. Euroopassa neuvottelut ovat samankaltaisia kuin neuvottelut Suomessa: asiat valmistellaan yksityiskohtaisesti ja pitkälle tiettyyn pisteeseen asti, jolloin niistä tehdään päätös. Australian tyyli muistuttaa eurooppalaista.
– Aasiassa taas tehdään nopeita päätöksiä, ja paljon asioita voi jäädä vielä sopimusvaiheessa auki. Tämä vaatii myynniltä paljon määrittelyjä ja dokumentaatiota, sillä muutoin voidaan joutua kaupanteon jälkeen luovimaan paljon.
Kansainvälinen myyntityö avartaa maailmankatsomusta.
Lähellä ja läsnä
Cimcorp-konserni automatisoi sisälogistiikkaa erityisesti päivittäistavarakaupan jakelukeskusten ja rengasteollisuuden tarpeisiin. Konsernin omistaa japanilainen Murata Machinery. Vaikka pääkonttori sijaitsee Ulvilassa, toiminta nojaa tytäryhtiöiden vahvaan paikalliseen läsnäoloon Pohjois-Amerikassa, Kanadassa, Saksassa, Espanjassa, Britanniassa, Intiassa ja uusimpana nyt myös Australiassa.
Elintarvikkeet ovat logistiikan näkökulmasta yksi vähittäiskaupan haastavimmista sektoreista. Juuri sillä saralla Cimcorp kasvaa voimakkaasti.
– Ennätyksiä on jo rikottu, ja edelleen kasvunäkymät ovat potentiaalisia. Myynti tapahtuu lähinnä Suomesta ja Yhdysvalloista käsin, kun taas itse palvelu ja asiakastuki ovat aina paikallisia ja paikallisella kielellä.
Cimcorp on kehittänyt projektitoimituksiaan tuote- ja palveluliiketoiminnaksi. Toimintamalleja ja teknologioita on modularisoitu, jonka seurauksena toimitukset ovat voineet kasvaa aiempaa suuremmiksi.
– Kehityksen hyödyt ovat jo nyt selviä, vaikka suurimmat hedelmät korjataankin vasta myöhemmin.
Cimcorp on kehittänyt projektitoimituksiaan tuote- ja palveluliiketoiminnaksi.
Avartavia kokemuksia
Kansainvälinen työympäristö tarkoittaa myös paljon matkapäiviä. Projektitoimituksissa työskentelevä henkilöstö ja myyntihenkilöt muodostavat kaksi hyvin erilaista matkustajaryhmää.
– Vaikka työpäivät ulkomaan matkoilla ovat usein pitkiä, on pikemminkin rikkaus päästä tutustumaan eri kulttuureihin ja ihmisiin. Euroopassa voi kuitenkin tehdä nopeitakin visiittejä, ja myyntimatkoilta pääsee usein viikonlopuksi kotiin. Joskus Porin lentoaikataulut osuvat hyvin yksiin ja voi päästä jopa yhden päivän aikana Saksaan ja takaisin.
Markkinoinnissaan Cimcorp panostaa globaaliin tunnettuuteen ja asiakasyritysten kohdennettuun markkinointiin. Tämä näkyy erityisesti vahvana läsnäolona digikanavissa kuten LinkedInissä.
– Siellä voimme laajentaa henkilöstön omien verkostojen kautta näkyvyyttä siitä, mikä Cimcorp on ja mitä haasteita olemme ratkoneet.
Niin maailmalla kuin verkossa kysymys on ihmisten välisestä yhteistyöstä. Hakala kertoo työn tarjoavan hienoja kokemuksia ja henkilökohtaisia kohtaamisia.
– Kansainvälinen myyntityö avartaa maailmankatsomusta. Siinä oppii ymmärtämään bisneskulttuurien välisiä eroja ja tapaa erilaisia persoonia.
Cimcorp 50 vuotta
- Sisälogistiikan pioneeri ja edelläkävijä
- Perustettu vuonna 1975, osana Rosenlew-konsernia
- Kotipaikka Ulvila
- Toimitusjohtaja Veli-Matti Hakala
- Kahdeksan toimipistettä ympäri maailman Aasiasta Pohjois-Amerikkaan
- Asiakkaina esimerkiksi Mercadona, Edeka, Netto, L’Oreal, Olvi, Sentury, Continental