Ratsulan uudet ohjakset

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2025 artikkeli I JOHTAMISFILOSOFIA

Carla Björndahl astui ikonisen muotitavaratalo Ratsulan toimitusjohtajaksi sukupolvenvaihdoksen myötä. Perheyritystä jo neljännessä polvessa johtava Björndahl ei ole kiinnostunut organisaatiokaavioista, vaan tunnelmasta.

Carla Björndahl I Kuva: Veera Korhonen

Satavuotias Ratsula on porilaisille enemmän kuin muotiliike - se on osa kaupungin tarinaa. Jotkut kanta-asiakkaat muistavat vielä sen ajan, kun uusi tavaratalo oli juuri avattu. Nykyään he saattavat tulla ostoksille lapsenlapsensa kanssa.

Carla Björndahl on käytännössä kasvanut Ratsulassa ja tuntee jokaisen nurkan sekä niistä huokuvan historian. Toimitusjohtajan tehtävään siirtyessään hänen tavoitteekseen muodostui yhdistää pitkä historia ja vahva arvopohja moderniin johtamiseen sekä tulevaisuuden liiketoimintaan.
​​​​​​​

Roolin vaihdos ei tarkoittanut irtautumista, vaan entistä vahvempaa sitoutumista.


​​​​​​​Johtajanakin Björndahl on osa Ratsulan arkea. Hän liikkuu myymälässä, juttelee henkilökunnan kanssa ja tervehtii asiakkaita. Roolin vaihdos ei siis tarkoittanut irtautumista, vaan entistä vahvempaa sitoutumista.​​​​​​​​​​​​​

Björndahl uskoo läsnäolon voimaan. Hän on kiinnostunut siitä, miltä tuntuu tulla töihin tai asioimaan Ratsulaan. Hän haluaa, että työpaikka on innostava ja asiakaskohtaamiset aitoja.

Kohtaamisia sukupolvesta toiseen

Björndahl yhdistää työssään vahvuuden ja lempeyden. Hän johtaa Ratsulaa samaan aikaan sekä pehmeästi että päämäärätietoisesti.

— Minulle johtaminen on tilan antamista, kannustamista ja sen näkemistä, mihin ihmiset pystyvät, kun heihin luotetaan.


Carla Björndahl

Koulutus:
KTM, HHJ

Johtamisessa tärkeintä:
Pitää uskaltaa tarttua toimeen, laittaa oma persoona peliin ja olla aidosti läsnä.

Merkittävin askel uralla:
Uratavoitteiden sanottaminen äänen muille kuin omalle peilikuvalle. Pitää uskaltaa ehdottaa itseään kiinnostaviin positioihin ja hakea niitä. Ei kannata jäädä odottelemaan, että joku huomaa ehdottaa sinua. Erityisesti naisena pitää olla terveellä tavalla itsekäs.

Motto:
Ellemme varmuudella tiedä, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.


Vaikka toimiala muuttuu ja muoti elää, yksi asia pysyy. Ratsula on edelleen monen luottokauppa niin arkisiin kuin erityisempiinkin hankintoihin. Juhlavaate, ensimmäinen puku, merkkipäivälahja, kaikki valintoja, joilla on merkitys. Björndahl toivoo, että seuraavatkin sukupolvet saavat kokea saman. Sen tunteen, kun Ratsulan ovet avautuvat, ja myyjä toivottaa tervetulleeksi.

Meidän suurin vahvuutemme tuotteiden lisäksi on tunne.

— Meidän suurin vahvuutemme tuotteiden lisäksi on tunne. Se syntyy, kun asiakas kokee, että hänet nähdään ja häntä kuunnellaan, Björndahl kiteyttää. Samaa periaatetta hän soveltaa johtamiseen: työntekijöihin luotetaan ja toimitaan heidät kaikessa huomioiden. Päätöksiäkin tehdään yhdessä.

Ratsula on uuden lukunsa alussa. Tarina jatkuu ja nyt sitä kirjoittaa uusi sukupolvi, käsi kädessä edellisten kanssa.