Q & A asiantuntijalta

KYSYMYS: Mitä on kasvumarkkinointi ja mitkä ovat sen kulmakivet? Vastaajana Tovari Oy:n toimitusjohtaja, yrittäjä Jussi Pirhonen.

VASTAUS:

Kasvumarkkinointi, tai tutummin growth hacking, on markkinointistrategia, jossa käytännössä haetaan erittäin nopeaa kasvua. Tässä vaiheessa kasvumarkkinointi voi vielä kuulostaa erittäin houkuttelevalta. Mutta sitten se mutta. Growth hacking pohjautuu erittäin nopeatempoiseen jatkuvaan testaamiseen, luoviin kokeiluihin ja lukuisiin ”epäonnistumisiin”. Growth hacking onkin parhaimmillaan etenkin startup-yrityksissä, joissa pienelle luovalle hulluudelle on tilaa eikä portinvartijoita ole liikaa.

Kasvumarkkinoinnin kulmakiviä ovat seuraavat:

• Analytiikka. Tiedonkeruu ja analysointi ovat keskeinen osa kasvumarkkinointia. Sen avulla on mahdollista ymmärtää, mitkä toimenpiteet tai testit toimivat ja mitkä eivät.

• Rohkeus. Jos kaikki onnistuu, et testaa tarpeeksi. On uskallettava ajaa seinään ja mieluiten tietysti nopeasti. Myös puolivalmiin tai ”purkkaviritysversion” testaaminen säästää hurjasti aikaa. On tarkoitus saada selville, toimiiko ajatus vai ei.

Jussi Pirhonen
yrittäjä, toimitusjohtaja
Tovari Oy

• Innovatiivisuus. Kasvumarkkinoinnissa etsitään jatkuvasti uusia keinoja saavuttaa ja sitouttaa asiakas.

​​​​​​​• Muutos. Kasvumarkkinoijan täytyy nähdä muutos aina mahdollisuutena – on se sitten teknologiaan, ihmisten käyttäytymiseen tai markkinoihin liittyvä.

Kasvumarkkinoinnin dilemma on tehdä markkinointiin testejä erittäin orjallisen testaus-analyysiprosessin avulla. Samalla testit usein rikkovat ”perinteisiä” tapoja tai vanhoja prosesseja. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että on todella hankala hypätä kasvumarkkinoijan rooliin, jos siihen ei hyppää täysillä – kasvumarkkinointi kun tarvitsee omanlaisensa mentaliteetin.

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 artikkeli