Q & A asiantuntijalta

KYSYMYS: Millaisiin työturvallisuusasioihin yritys voi varautua harjoittelulla? Vastaajana toimitusjohtaja Aleksi Vihtilä Turvallisuuskeskus Oy:stä.

VASTAUS: Sanotaan, että harjoittelu tekee mestarin. Työturvallisuutta ei voine liikaa harjoitella ja harjoittelu antaakin hyvät valmiudet vaaratilanteista selviämiseen. Säännöllisen harjoittelun avulla opimme varautumaan, ennaltaehkäisemään sekä toimimaan oikein vaaratilanteissa. Yrityksessä työturvallisuusharjoittelu voidaan jakaa karkeasti kahteen luokkaan: yleiseen ja yrityskohtaiseen työturvallisuusharjoitteluun.

Yleinen työturvallisuusharjoittelu sopii kaikille. Teemoja ovat esimerkiksi ensiapu ja alkusammutus, hyvinvointi ja jaksaminen, uhkaavan ihmisen kohtaaminen, matkustusturvallisuus sekä luonnon katastrofit. Harjoitukset ja koulutukset luovat hyvän pohjan yrityksen työturvallisuudelle. Lisäksi voidaan rakentaa skenaarioita omaan työympäristöön sopivaksi.

Aleksi Vihtilä
toimitusjohtaja
Turvallisuuskeskus Oy (Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiön tytäryhtiö)

Kuva: Tomi Glad.

Yrityskohtaisessa työturvallisuusharjoittelussa uppoudutaan yrityksen omien vaarojen tunnistamiseen sekä riskianalyysiin. Yleisiä harjoittelun aiheita yrityksen sisällä ovat turvallisuuskävelyt, vaarallisten aineiden ja koulutusta vaativien laitteiden käsittely, tulipalot sekä vuototilanteet. Suurissa yrityksissä vastaan voi tulla lisäksi lakisääteiset suuronnettomuusharjoitukset, jotka vaativat myös yritys-viranomaisyhteistyötä.

Yrityksen työntekijöiden turvallisuusosaaminen muodostaa ison osan työturvallisuuden kivijalasta. Osaaminen ja taidot kehittyvät käytännön harjoituksilla lisäten yksilön kapasiteettia toimia. Turvallisuuskeskus vastaa tarpeeseen tarjoamalla räätälöityjä koulutuksia niin yrityksille, yhteisöille kuin julkisille toimijoille.

Aleksi Vihtilä
toimitusjohtaja
Turvallisuuskeskus Oy (Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiön tytäryhtiö)

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2023 artikkeli