Q & A asiantuntijalta

KYSYMYS: Mitä yrityksen vastuullisuudelta odotetaan? Vastaajana Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.

VASTAUS: Kysymykseen on mahdotonta antaa yksiselitteistä vastausta, koska odotukset yritysten vastuullisuudelle vaihtelevat eri sidosryhmien mukaan. Esimerkiksi kuluttaja-asiakkaita voi kiinnostaa eniten tuotteen hiilijalanjälki, työntekijöitä satsaukset työturvallisuuteen ja -hyvinvointiin ja rahoittaja on kiinnostunut siitä, miten kestävällä pohjalla yrityksen liiketoiminta on niin talouden, ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun kannalta.

Yhtäläistä sidosryhmien vastuullisuusodotuksille on kuitenkin se, että pelkät puheet vastuullisesta toiminnasta eivät enää riitä. Yrityksen kannattaa siis keskittyä vaikuttaviin vastuullisuustekoihin ja kertomaan, mitä on tehty ja millaisia vaikutuksia teoilla on saatu aikaan.

Anne Vanhala

vastuullisuusasiantuntija
Keskuskauppakamari

kuva Elmo Eklund

Täsmällisen vastauksen siihen, mitä yrityksesi vastuullisuudelta odotetaan, saat kysymällä sidosryhmiltäsi. Tämä antaa erinomaisia eväitä olennaisten vastuullisuusteemojen tunnistamiseen.

Vastuullisuusvaatimusten osalta lainsäädäntöruuvi on kiristymässä. Parhaillaan työstetään tulevan kestävyysraportoinnin standardeja, jotka tulevat linjaamaan, mitä tietoa vastuullisuudesta pitää tulevaisuudessa julkaista. Raportointivaatimukset tulevat koskemaan listattuja ja listaamattomia suuryrityksiä. Lainsäädännön vaatimukset koskevat kuitenkin välillisesti huomattavasti suurempaa yritysjoukkoa, koska suuryritysten velvollisuutena on raportoida vaikutuksia arvoketjun osalta.

Vastuullisuuden kanssa ei kannata jäädä telineisiin odottamaan, vaan tärkeintä on aloittaa!

​​​​​​​Anne Vanhala

vastuullisuusasiantuntija
Keskuskauppakamari

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!

Satakunnan kauppakamarilehden 4/2022 artikkeli