Q & A asiantuntijalta

KYSYMYS: Miten riskeihin tulee varautua poikkeuksellisina aikoina? Mihin tulee nyt kiinnittää huomiota? Vastaajana Elina Väinölä-Mäki, korvausjohtaja, LähiTapiola Länsi-Suomi

VASTAUS:
​​​​​​​Elämme haastavia aikoja, sillä energian, polttoaineen, ruuan ja rahan hinnat nousevat samalla, kun niiden saatavuus heikkenee. Kustannustason nousu saattaa vaarantaa oman tuotantoketjun tai asiakkaiden ostokyvyn. Silti vastaus otsikossa esitettyihin kysymyksiin on varsin yksinkertainen: riskeihin pitää aina varautua aktiivisesti riippumatta siitä, ovatko käsillä poikkeukselliset ajat vai eivät.

Riskien tunnistaminen, arviointi, priorisointi ja hallinta eivät ole vain isojen yrityksien asioita, vaan ne ulottuvat pienemmistä yrityksistä aina meihin kaikkiin yksityishenkilöinä. Tunnistettujen riskien hallitseminen vaatii suunnitelmallisuuden lisäksi muutoksen sietämistä. Olosuhteiden muuttuessa, myös oman ajattelun ja suunnitelman pitää muuttua.

Yrityksille riskienhallintasuunnitelma ja ymmärrys riskeistä ovat liiketoiminnan kannalta välttämättömiä niin hyvinä kuin huonoina aikoina. Siksi riskienhallinnan teemojen pitää olla jatkuvasti johdon suurennuslasin alla – mieluiten niin, että kokonaisuudelle on määritelty yrityksessä vastuuhenkilö. Tällöin suunnitelmaa arvioidaan säännöllisesti ja sitä on helppo täsmentää esimerkiksi nykyisen kaltaisessa poikkeuksellisessa maailmantilanteessa.

Vaikka jatkuva riskienhallinta on kaikille yrityksille tärkeää, ei kaikkea ole pakko tehdä itse. Oman organisaation osaamista täydentämään voi käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita ja työkaluja. Tästä yksi esimerkki on LähiTapiolan yrityksille suunnittelema RiskiHelppi, jonka löytää veloituksetta verkkosivuiltamme: lahitapiola.fi >> Yritys >> Palvelut >> Yrityksen riskienhallinta >> RiskiHelppi

Elina Väinölä-Mäki
korvausjohtaja
LähiTapiola Länsi-Suomi

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2022 artikkeli