Q & A asiantuntijalta: EU:n datasäädös

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2024 artikkeli

KYSYMYS: Miten EU:n uusi datasäädös vaikuttaa yritysten datan käsittelyyn?

VASTAUS: EU:n datasäädös tuli voimaan 11.1.2024, ja sen soveltaminen alkaa 12.9.2025. Tästä päivämäärästä vuoden kuluttua tulee liikkeelle laskettujen tuotteiden ja liitännäispalveluiden olla suunniteltu, valmistettu ja tarjottu niin, että käytöstä syntynyt data on suoraan käyttäjän saatavilla.

Kohteena ovat verkkoon kytketyt tuotteet ja näihin liittyvät palvelut sekä niiden käytöstä syntyvä data. Datan haltijan on maksutta tarjottava käyttäjälle pääsy tuotteen ja liitännäispalveluiden käytöstä syntyneeseen ja haettavaksi suunniteltuun dataan. Jakamisvelvollisuus koskee raakadataa ja selittävää metadataa.

Tämä on iso muutos. Vaikutukset eri toimialoihin ja yrityksiin ovat huomattavia. Säädös tulee muuttamaan yritysten toimintatapoja.

Säädöksen tarkoituksena on varmistaa, että verkkoon liitetyn tuotteen tai tuotteeseen liittyvän palvelun käyttäjät saavat käytön tuloksena syntyvän datan ja että käyttäjät voisivat jakaa tätä dataa edelleen tai käyttää sitä muihin, lainmukaisiin tarkoituksiin. Se voi vaikuttaa yritysten valmistamiin tuotteisiin niin, että jatkossa mietitään tarkemmin, missä vaiheessa tuotteen on tarpeen tuottaa dataa.

Kilpailu lisääntyy datan haltijan tai valmistajien kesken huolto- ja liitännäispalveluissa pitkällä aikavälillä esimerkiksi auton käytöstä syntyvän datan osalta. Säädös sisältää kaikkia aloja koskevia perussääntöjä dataan pääsystä ja käytöstä.

Minna Aalto-Setälä,
Johtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari

Jatkossa voidaan alakohtaisella sääntelyllä tarkentaa jakamisvelvollisuuden kohteena olevaa dataa. Tavoitteena on varmistaa datasta saatavan arvon oikeudenmukainen jakaminen ja edistää datan saatavuutta ja käyttöä.

Minna Aalto-Setälä
Johtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari

Tällä palstalla kokenut asiantuntija vastaa jäsenten kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi: satakunnankauppakamarimedia.fi >> Vinkkaa hyvä juttuaihio!