Pulssi vaihtelee, sykeväli heittää, mikä on oikea treeniohjelma?

Satakunnan kauppakamarilehti 1/2020 pääkirjoitus, kuva Johanna Sjövall

Liian hitaalla reagoinnilla ei menesty. Niin nousu- kuin laskusuhdanteissa on tärkeää sopeutua nopeasti. Voittajat toimivat, kun toiset vasta aikovat.

Valiokunnissa
käydyt
keskustelut ovat
kamaritoiminnan
sykemittari.

Kauppakamarissa meidän pitää hengittää yritysten todellisuutta, jotta osaamme kertoa oikeita viestejä oikeissa paikoissa. Puhutaan jo uuden alusta, kun iso väki vasta elää edellistä todellisuutta. Tämä pätee monessa; sijoittamisessa, rekrytoinneissa, investoinneissa tai tilauskirjojen heikoissa signaaleissa. Niistä löytyy eväät reagoida ja ja kirittää kilpailukykyä kuntoon.

Mistä me kauppakamarissa tiedämme, mitä on meneillään? Yritysten iholle päästään valiokunnissa. Siellä on tuntuma siihen, miten bisnes elää. Valiokunnissa käydyt keskustelut ovat kamaritoiminnan sykemittari. Jos havahdumme yhdessä liian myöhään, on peli jo käynnissä toisaalla. Tänä vuonna haluammekin tehdä valiokuntatyötä entistä näkyvämmäksi.

Tämän lehden teema on liikenne. Suomi on harmillisen takamatkalla infransa kanssa. Meillä on tarve liikkua ja liikuttaa, käydä kauppaa, neuvotella face-to-face, ajaa työpaikalle, hakea raaka-aineita ja toimittaa tuotteita. Asua perheen kanssa jossain ja silti ottaa vastaan uusia haasteita, sijaitsevat ne sitten missä tahansa.
Liikenne on systeeminen kokonaisuus, joka ei parane kehittämällä yhtä tienpätkää tai risteysaluetta. Nämä ovat palapelin palasia siihen, että tulevaisuudessa kokonaisuus toimii käyttäjien, erityisesti elinkeinoelämän monimuotoiset tarpeet täyttäen. Siksi haastamme kauppakamareina Suomea paljon nopeampaan vauhtiin investoinneissa. Odotamme älykkyyttä ja vastuullisuutta uudelta valtakunnalliselta liikennejärjestelmäsuunnittelulta ja haluamme tuoda elinkeinoelämän todellisuuden otsikoihin.

Satakunnassa on kuljetusliikkeitä, jotka kulkevat kehityksen etunenässä kuten tästä lehdestä voi lukea. Merilogistiikkaan panostaminen näkyy mm. sataman merkittävänä investointi-ohjelmana. Lentoyhteys on osoittautunut toimivaksi ja tarpeelliseksi. Raideliikenne tarvitsee lisää välityskykyä. Logistiikkavaliokunnassa halutaankin ottaa tuntumaa ilmastonmuutokseen. Mitä se voi tarkoittaa eri sektoreilla ja miten voimme kääntää haasteet mahdollisuuksiksi. Sillä edellytyksiä on - sekä henkisiä että investoinnillisia.

MINNA NORE
toimitusjohtaja