Porin Satama tähtää isoon kasvuun

Porin Satama Oy on miljoonainvestointien keskellä ja uudistuksia tehdään ympäristöä sekä kustannustehokkuutta silmällä pitäen. Porin Sataman väliaikainen toimitusjohtaja Pasi Aro näkee tulevaisuuden tuloksekkaana.


”Investointeja pitää tehdä nyt, jotta kansainvälinen kasvu on mahdollista.”

Pasi Aro astui tammikuussa väliaikaisesti toimitusjohtajan saappaisiin edeltäjänsä siirtyessä uusiin tehtäviin.
– Hyppäsin vauhdista vaunun kyytiin ja kiirettä on pitänyt. Täällä on kova työn tohina päällä ja isoja, mielenkiintoisia investointeja käynnissä. Kokeneen ja osaavan henkilöstön ansiosta kaikki on sujunut hienosti, toteaa Aro.

Yksi investoinneista on ollut Porin ja Mäntyluodon välisen rataosuuden sähköistys. Dieselvetureista siirtyminen sähköisiin vetureihin mahdollistaa muun muassa junaletkojen pituuden kasvattamisen.
– Harvoin on niin hienoja projekteja kuin tämä, jossa talous- ja ympäristöasiat ovat kauniisti sopusoinnussa. Uudistus mahdollistaa kustannustehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä kuljetuksia Porin Satamaan. Uskomme, että tämä lisää Porin sataman houkuttelevuutta ja generoi meille sitä kautta myös lisää lasteja, kertoo Aro.
Toinen isompi uudistus on suunnitteilla alkavaksi keväällä 2020. Kallonlahteen rakennetaan kaksi uutta 12 metriä syvää laituripaikkaa. Laivojen koon ollessa kasvussa, Porin Satama pyrkii vastaamaan haasteeseen. Laituripaikat ja niihin liittyvät kuljetininvestoinnit vähentävät autoilla tehtäviä siirtoja sataman alueella.
– Pidemmällä tähtäimellä meillä on suuret kasvuodotukset tehtyjen investointien perusteella. Suhtautuisimme myös erittäin suopeasti, jos joku operaattori aloittaisi säännöllisen kontti- tai Ro-Ro-linjaliikenteen Mäntyluodosta, vinkkaa Aro.


Teksti Sonja Sjögren Kuva Port of Pori.

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2020 artikkeli.