Poriin avattu 5G-verkko

Uusi 5G-verkko takaa valokuidun veroisen kapasiteetin niin kuluttajille kuin yrityksille.

Nopea ja viiveetön tiedonsiirto hyödyttää etenkin teollisuutta, jossa laitteiden ja koneiden toimintaa voidaan seurata erilaisilla antureilla ja näin ennakoida esimerkiksi huoltotarve.

Datan kulutus on kasvanut niin paljon, että nykyisen mobiiliverkon kapasiteetti alkaa olla käytetty. Porissa avattu 5G-verkko mahdollistaa datan käyttömäärän kasvun, mikä parantaa verkkoyhteyksien toimintavarmuutta.
– Porissa automaatio, robotiikka ja tekoäly ovat nopeasti kasvavia teollisuudenaloja, joilla tarvitaan nopeaa tiedonsiirtoa. Poriin suunnitellussa privaatissa 5G-testiverkossa yritykset voisivat testata uuden verkkoteknologian mahdollisuuksia liiketoiminnassaan, Porin kaupungin elinvoimayksikön päällikkö Jouko Hautamäki kertoo.

Verkosta vastaavalla Elisalla on käytössään 5G työpaja -konsepti, jossa alueen organisaatiot innovoivat yhdessä Elisan kanssa heidän tarkoituksiinsa soveltuvia käyttökohteita.
– Olemme järjestäneet työpajoja muun muassa Porin kaupungin ja Satakunnan Kauppakamarin kanssa, Elisan aluejohtaja Juha Laukkanen kertoo.

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2020 artikkeli.