Pelitapa uusiksi, myös garderobi

Juha Harttunen uskoo, että jokaisen liidin perässä juokseminen ei tänä päivänä ole viisas pelitaktiikka yrityksen myynnille.

Ruoka-annosten toimittaminen polkupyörällä oli vasta alkua.

Growth Triben asiantuntija kertoi, että 90 prosenttia maailman kaikesta datasta on syntynyt kahden viimeisen vuoden aikana. Todellako? Tällä on varmasti vaikutusta yritysten kilpailustrategioihin ja pelitapoihin. Luonnollisesti pelkkä data ei riitä, sitä on osattava analysoida ja hyödyntää. Tavaran toimittaminen paikasta A paikkaan B sisältää ja tuottaa paljon dataa koko logistiikkaketjusta. Sillä, kenellä on relevanttia tietoa, on vahvat kortit käsissä. Tiedolla myyminen korostuu kiihtyvällä tahdilla.

Jokaisen liidin perässä juokseminen on vanhaa pelitapaa. Fokusointi strategisesti tärkeisiin asiakkaisiin vähentää yrityksen riskitekijöitä. Kaikissa asiakaskohtaamisissa on tuotettava lisäarvoa, tarjottava ratkaisuja. Taidokas vuorovaikutus nopeuttaa asiakkaan päätöksentekoa. Yrityksen tarinalla ja brändilupauksella vedotaan ostajan tunteeseen. Brändi on henkilökohtainen kokemus, oli se sitten kivijalka- tai verkkokaupassa tai neuvottelutilassa.


Tulevaisuuden pelikenttä
Internetissä olevilla markkinapaikoilla myydään lähes mitä vaan, myös B2B:n tuotteita ja palveluita. Nopeus ja helppous ovat valttia
asiakkaan näkökulmasta. Tavarapeliin tulee mukaan uusia kanavia kiihtyvällä tahdilla. Globaalit jättitoimijat Facebook ja Google testaavat parhaillaan uusia markkinapaikka- ja verkkokauppakonseptejaan. Amazon häärii jo länsinaapurissamme. Asiakkaat omaksuvat ja oppivat nopeasti uusia toimintatapoja, kuten itseostamisen malleja. Se, mistä ja kuka tavaran toimittaa perille, ei ole asiakkaalle merkityksellistä. Tärkeintä on luotettavuus, ketteryys ja kohtuullinen hinta.

Osa Stockmannin verkkokaupasta ostetuista tuotteista toimitetaan suoraan maahantuojalta tai valmistajalta loppuasiakkaalle. Kohta taitaa Stockmannin brändi olla taas voimissaan. Entä mihin “wolttaaminen” kehittyy? Ruoka-annosten toimittaminen polkupyörällä oli vasta alkua. Tulevaisuudessa Wolt todennäköisesti toimittaa lähes mitä tahansa kenelle tahansa, nopeasti ja järkevin kustannuksin. Wolt-kuskin auton kyytiin mahtuu enemmänkin tavaraa, ja osa heistä kulkee trendikkäästi sähköpyörällä tai -potkulaudalla.

Korona toi lisää vettä muutoksen myllyyn. Ilmastokuormituksen merkitys on megatrendi. Mille tasolle palaa asiakkaiden kohtaaminen livenä? Vaikea ennustaa. Koronan myötä oma business-garderobi meni uusiksi, pikkutakit vaihtuivat huppareihin verkkotapaamisten ja -tilaisuuksien myötä. Mielelläni kyllä pukisin tulevaisuudessa useammin pikkutakin.


JUHA HARTTUNEN
toimitusjohtaja
Playmaker Oy


Satakunnan kauppakamarilehti 3/2021 kolumni