Eurooppalainen teollisuus on ekoteko

Vielä kerran: ”Teollisuus Suomessa on osa ratkaisua, ei osa ongelmaa.’’

Satakunnan kauppakamarilehti 3/2019 pääkirjoitus, kuva Hannu Heiskanen

Teollisuus tarvitsee tasapuolista toimintaympäristöä Euroopassa, ei rangaistuksia. Vastuullinen toiminta on jo sinällään kustannusrasite, se meillä jo on. Älkää tuudittako minua kesäiseen uneeni, jossa Euroopan teollisuutta syyllistetään, rangaistaan ja lopulta ajetaan alas. Se ei ole hyvä uni kenellekään.

Vaivun utuiseen uneen… Haaveilen saavani pankista 10 m € lainaa -1 % koroilla ja elelen mukavaa elämää. 8 donaa polttelee joka kuun ensimmäinen päivä taskussa. Aah elämisen keveys ja vapaus. Kirottua, uni vaihtuu: Lasten kanssa Monopolia pelaillessa keksitään lisätä rahaa peliin, kukin saa kirjoitella shekkejä oman mielen mukaan. Vaihdan Korkeavuorenkadun Eiraan, ja tytär kirjoittaa vielä miljoonan shekin. Voitanko lapset ensimmäistä kertaa? Voiko olla näin hyvä tuuri? Voi helvetti, joko taas, uni vaihtuu: Eduskunta säätää lain: ”Nälänhätä pois maailmasta, kaikilla on oikeus kaikkeen, vastuut poistetaan perustuslaillisesti kaikilta.” Johan on lokoisaa. Haluan ilmaisen Hesarin, joka on parempi kuin nykyinen. Nyt alkaa meno olla jo miehen mukaista. Hyvin menee. Aurinko porottaa mäntyjen lomasta, ja hikikarpalo vierähtää keskelle leveää nenää. Herään karuun todellisuuteen ja hymyilen utuisille unilleni: Ei tainnut kansantalouden vakaa käsi paljon kuria pitää.

Luonnon ja yhteiskunnan tasapaino on puheenaihe länsimaissa, Kiinassa, Japanissa ja Koreassa. Ei muualla. Siellä kuuluisassa ”muualla” luonto ei ole huoli. Siellä on huoli perheen toimeentulosta ja terveydestä. Se kuuluisa ”joku muu” saa pitää huolta ympäristöstä. Maailma on kuitenkin kokonaisuus, haluamme sitä tai emme.

Eurooppalainen teollisuus on vastuullista niin ihmisten kuin luonnon suuntaan eli maksaa työntekijöille hyvää palkkaa ja on vähäpäästöistä. Se kuuluisa ympäristöjalanjälki on pienempi kuin muualla. Me Eurooppana emme pysty maailmaa muuttamaan. Pystymme parhaassa tapauksessa muuttamaan Eurooppaa. Siinä muutoksessa on hyvä muistaa, että eurooppalainen teollisuus on ekoteko. Älkäämme hulluudessamme siirtäkö paikallista teollisuutta Euroopasta pois. Ympäristöjalanjälki ja vastuullisuus ovat täällä hyvällä tolalla. Mikäli välitämme maailmasta, meidän tulee muuttaa omaa kulutustamme kestävään suuntaan ja pitää teollisuus Euroopassa. Nämä kaksi asiaa eivät ole ristiriidassa.

HANNU HEISKANEN
hallituksen jäsen, Satakunnan kauppakamari