Nopeita ostoksia

Ruuan verkkokauppa on kokenut mullistuksen parin viimeisen vuoden aikana. Ruokakaupat haluavat tarjota kuluttajille yhä helpompaa, nopeampaa tai joustavampaa tapaa hoitaa ruokaostokset.

Ensin vähittäiskaupan alalla yleistyivät noutopalvelut, ja koronapandemian myötä ruokaostoksia alettiin enenevässä määrin kuljettaa kotiin. Uusia ratkaisuja ja palvelumalleja kehitetään jatkuvasti lisää. Porin keskustaan Antinkadulle avautuu toukokuun aikana uusi verkossa toimiva ruokakauppa, Wolt Market. Kauppoja on Suomessa jo seitsemässä kaupungissa Porin myötä. Palvelumalli nojaa ensisijaisesti ostamisen nopeuteen.

– Tarjoamme kuluttajille hieman erilaisen tavan hoitaa viikoittaiset ruokaostokset. Koska palvelu on nopea, se voi olla monelle arjen pelastaja, Wolt Market Suomen maajohtaja Joel Järvinen sanoo.

Tavoitteena on, että kun asiakas lähettää sovelluksessa ruokatilauksen, hän saa ostokset koti‑ovelle alle puolessa tunnissa.

– Kuljetuksista huolehtivat Woltin lähettikumppanit. Nopea toimitus on tärkeä osa palvelua ja ruokaostokset on mahdollista tilata noin viiden kilometrin säteellä kaupasta.
​​​​​​​

kuva Omer Levin

kuva Omer Levin


​​​​​​​Paikallisuus näkyy valikoimassa

Wolt Marketin valikoimaan kuuluu noin 3 000 eri tuotetta. Valikoima päivittyy koko ajan, sillä asiakkaiden tarpeet halutaan huomioida mahdollisimman ajantasaisesti.

– Avauksen yhteydessä valikoima ei vielä ole lopullinen, vaan räätälöimme sitä asiakkaiden ostotottumusten ja toiveiden mukaan. Esimerkiksi paikallisia tuotteita tulee valikoimaan lisää, Järvinen kertoo.

Valikoimassa pyritään huomioimaan myös erilaiset ruokasesongit.

– Yksi palvelumme arvoista on yllätyksellisyys ja ajankohtaisuus. Esimerkiksi, kun Helsingissä satoi valtavasti lunta, valikoimastamme löytyi tilattavaksi pieni lumilapio.

Wolt Market tuo Poriin yhden uuden vaihtoehdon hoitaa ruokaostokset verkossa.

– Tulevaisuudessa ihmisten tavat tehdä ruokaostoksia tulevat olemaan entistä monipuolisempia. Ostosten tekeminen voi olla niin helppoa, nopeaa kuin joustavaakin, Järvinen toteaa.


Yhteistä kehitystä

Muutamat vähittäiskaupat tarjoavat Satakunnassa verkkotilauspalvelua asiakkailleen. Osa tarjoaa myös ruuan kotiinkuljetuksia yhteistyössä Woltin kanssa.

– Ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen. Vaatimukset helppoudesta ja nopeudesta peräänkuuluttavat alan toimijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä. Kivijalkakauppojen kohdalla tämä tarkoittaa lisääntyvää automaatiota, pohtii Satakunnan Osuuskaupan market- ja tavaratalotoimialajohtaja Jussi Kaartinen.

Uudet tuulet nähdään vähittäiskaupan logistiikan alalla tervetulleina.

– Uudet toimijat ja palvelumallit ovat pelkästään myönteinen asia. Kilpailun myötä kustannustehokkuus ja kannattavuus paranevat. Palvelun laadukkuus ja tasokkuus ovat yleensä lopulta ne, jotka saavat asiakkaan palaamaan, toteaa Keskon aluejohtaja Lauri Inna.


Satakunnan kauppakamarilehden 2/2022 artikkeli