Mitä kuuluu bisnekselle?

Valiokuntatapaamiset ovat erinomainen mahdollisuus paitsi verkostoitua, myös päivittää ymmärrystä siitä, mitä eri toimialoille Satakunnassa kuuluu. Omille ajatuksille voi hakea kaikupohjaa yhteisössä, jossa ajatukset uskaltaa sanoa ääneen, ja tapaaminen on samalla kalenterimerkintä ajattelulle varatusta ajasta.

Junior Advisory Board on Satakunnan kauppakamarin ja Porin nuorkauppakamarin yhteistyömalli, jossa nuorkauppakamarin JAB-edustajat tuovat nuorten äänen esiin valiokunnissa.

Toimin JAB-edustajana Satakunnan kauppakamarin Kasvu- ja elinvoimavaliokunnassa kahden vuoden ajan.
Kokemukseni mukaan edustajuus on nuorkauppakamarilaisille oiva mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen ja profiloitumiseen.

Otsikon kysymys oli vakioaihe agendalla Kasvu- ja elinvoimavaliokunnan tapaamisen päätteeksi, ja sisällöltään aina yhtä mielenkiintoinen ja täynnä vertaistukea. Omaan valiokuntapestiini mahtui kaikenlaista, kuten omikron, Ever Given ja Ukrainan sodan alkaminen, mutta valiokunnassa ei hämmennytty. Virikepuheenvuorot tapaamisten alussa tarjoilivat asiantuntijapuheenvuoroja ja yritysten case-
esimerkkejä, joista valiokuntalaiset saivat inspiraatiota, voimaa verkostoon ja omaan työhön.

Keskustelu saman ilmiön, kuten esimerkiksi komponentti- tai työvoimapulan, näyttäytymisestä eri tavalla eri toimialoilla, on yksi niistä asioista, jotka olivat mielestäni tapaamisten parasta antia.

Heini Korvenkangas

Matkailuliiketoiminnan lehtori, SAMK

JAB-edustaja, Satakunnan kauppakamarin Kasvu- ja elinvoimavaliokunta

JAB-edustajana voi tuoda keskusteluun nuorten aikuisten näkökulmaa ja ajatuksia siitä, miltä työelämä ja sen tulevaisuus näyttävät – etenkin, kun tekee itse paljon nuorten parissa työtä. Tietyssä mielessä valiokuntien yhteinen teema on Satakunnan veto- ja pitovoima, ja siksi koin tärkeäksi tuoda keskusteluun mukaan myös korkeakoulun kuulumisia.

”Keskustelu saman ilmiön, kuten esimerkiksi komponentti- tai työvoimapulan näyttäytymisestä eri tavalla eri toimialoilla on yksi niistä asioista, jotka olivat mielestäni tapaamisten parasta antia.”

​​​​​​​Omalla valiokuntakaudellani yritysvierailut ja virikepuheenvuorot liikkuivat pitkälti matkailuliiketoiminnan ja muiden palvelualojen ympärillä. Tämä sopi itselleni erityisen hyvin, vaikka aihepiirit valikoituivatkin osittain erilaisten meneillään olevien poikkeustilanteiden takia. Vierailin myös Digitalisaatiovaliokunnassa, mikä sekin herätti ajatuksia valiokuntatyöskentelyn moninaisuudesta ja mahdollisuuksista. Valiokuntien tuloksista pääsevät muutkin osallisiksi esimerkiksi SuomiAreenassa ja muissa tapahtumissa. JAB-toimintaa ja valiokuntatyöskentelyä kehitetään aktiivisten jäsenten toimesta, mutta saman peruskysymyksen äärelle kannattaa itse kunkin silloin tällöin pysähtyä: Mitä kuuluu bisnekselle?

Heini Korvenkangas
Matkailuliiketoiminnan lehtori, SAMK