Mitä koronan jälkeen?

Satakunnan kauppakamarilehti 2/2020 pääkirjoitus, kuva Veera Korhonen

Elämme parhaillaan monelle suomalaiselle vaikeaa aikaa – etenkin palvelu- ja taidealoille sosiaalisen kanssakäymisen rajoittaminen on kova isku. Me Satakunnan kauppakamarilla uskomme, että tästäkin selvitään, ja haluamme katsoa jo eteenpäin: mitä hyvää koronapandemiasta voi seurata?

Hyvä brändi kestää senkin, että tutuista toimintatavoista poiketaan.

Omista asiakkaistani suuri osa on matkailu- ja ravintola-alalla, ja moni joutuu nyt pohtimaan työn jatkumisen mahdollisuuksia. Toivon kaikille kekseliäisyyttä ja sitkeyttä toteuttaa nyt ja jatkossakin liiketoimintaansa joustavalla tavalla, sillä vaikeina aikoina brändi punnitaan. Hyvä brändi kantaa silloinkin, kun tuotteen tai palvelun valintaperusteena ei voida pitää esimerkiksi kätevää sijaintia.

Hyvä brändi kestää senkin, että tavanomaisesta toimintatavasta hieman poiketaan. Heikkouksiin fokusoituminen tekee kyyniseksi, keskitytään siihen, mikä on hyvin. Näinä aikoina moni yritys on esittänyt ääneen toiveensa, että asiakkaat suosisivat paikallisia palveluja ja ostaisivat esimerkiksi noutoruokaa – ilman asiakkaita ei vahvakaan brändi tietenkään pärjää.

Jo lähes häivytetyiksi kuvittelemamme valtioiden rajat ovat piirtyneet takaisin paikoilleen osoittaen samalla, mikä merkitys lähellä tuotetuilla tavaroilla on. Perheyrityksemme Fiblonin hankintaketjut ovat lyhyet: suurin osa materiaaleistamme tulee 300 kilometrin säteeltä Porista. Rajojen sulkeminen ei ole vaikuttanut mahdollisuuksiimme ylläpitää valmistusta, jos kysyntää riittää. Toisin on niillä, joiden kuljetukset ylittävät nyt useita valtioiden rajoja. Rekat voivat seisoa päiväkausia odottaessaan rajojen ylityksiä.

Toivon, että myös näiden vaikeiden aikojen jälkeen muistaisimme käyttää paikallisia palveluja, kulttuuria ja
kotimaista tuotantoa. Harvoin ehkä tulee ajatelleeksi, millaisten ketjujen päässä yksittäinen tuote tai palvelu on.
Usein paikallisen tuotteen takana on liuta muita kotimaisia toimijoita, jotka kaikki työllistävät ihmisiä omilla
paikkakunnillaan. Ihmisiä, jotka täyttävät lounasravintolat päivisin ja konserttisalit iltaisin ja jättävät verojälkensä
Suomeen. Se ketju kantaa pitkälle.

Olkoon tulevaisuus millainen tahansa, tehdään siitä luottamuksen ja ymmärtämisen kautta avoin ja valoisa. Hyvä brändi kestää senkin, että tutuista toimintatavoista poiketaan.

PEKKA EKBERG

puheenjohtaja