Mistä apua viennin kustannuksiin?

Satakunnan kauppakamarilehti 3/2021 pääkirjoitus

Korona ja kaupan lisääntyminen ovat nostaneet merkittävästi rahdin ja logistiikan hintoja.
​​​​​​​Apu kohonneisiin kustannuksiin olisi enemmän kuin paikallaan.

Logistiikan alan toimijat eivät vielä osaa sanoa, onko tästä tilanteesta tulossa uusi normaali.

Suomalaista elintarviketeollisuutta on kannustettu vuosien ajan valtionkin avustuksella kansainvälistymään ja etsimään tuotteilleen markkinoita myös omien rajojen ulkopuolelta. Mekin Finnamyl Oy:llä olemme aktiivisesti lisänneet vientikaupan osuutta liikevaihdosta ja saaneet viennin osuuden nousemaan yli 40 prosenttiin.

Vientikauppa bulkkituotteeksi luokiteltavan kauppatavaran kanssa on hyvin paljon rahdin ja logistiikan kanssa pelaamista. Ensin pitää päästä kumipyörillä satamaan, missä kontti lastataan vähän pienempään rahtilaivaan ja kuljetetaan Euroopan suureen satamaan. Vasta isossa satamassa kontti saadaan isoon laivaan ja matkalle vaikkapa kohti USA:n rannikkoa. Jos olet luvannut hoitaa rahdin perille asti, joudut vielä huolehtimaan rahdin kuljetuksen rannikolta asiakkaan varastoon.

Koronasta ja kaupan lisääntymisestä johtuen merikonttien saatavuus on heikentynyt ja rahtihinnat ovat jopa kolminkertaistuneet viimeisen vuoden aikana. Alan toimijat eivät osaa sanoa, koska konttirahtien hinnat voisivat palata ”normaalille” tasolle vai tuleeko tästä tilanteesta kenties uusi normaali. Joka tapauksessa pienen elintarvikeyrityksen on pakko miettiä toimintaansa uudelleen, jos myyntituotteen rahti on syömässä kokonaan vientikaupan katteen. Todennäköisesti pieni toimija maksaa kaikkein kalleimman hinnan konttirahdista.

Koronatuen piiriin näitä kohonneita vientikustannuksia ei ymmärtääkseni voi sisällyttää. Mutta voisiko tilapäisen kustannustuen saada järjestymään vaikka Business Finlandin kautta? Kansantalous tarvitsee vientiä ja yritys tarvitsee asiakkaita tulevinakin vuosina, joten asiakassuhteet pitää pystyä säilyttämään yli korona-ajan.
Kansainvälisen kaupan ongelmat eivät rajoitu konttien hintoihin, vaan lisääntyvässä määrin on pulaa erilaisista tuotteista, kuten elektroniikan komponenteista. Monien tuotteiden, kuten teräksen, hinnat ovat nousseet rajusti. Vaikka tuotteen tai raaka-aineen saa tilattua, on epätodennäköistä, että toimitus on aikataulussa. Liikkuvia osia näyttää nyt olevan poikkeuksellisen paljon yrittämisen arjessa, mutta yritetään silti.

OSSI PAAKKI
toimitusjohtaja, Finnamyl Oy
Huittisten-Kokemäen paikallisvaliokunnan varapuheenjohtaja, Satakunnan kauppakamari