Mentorointi auttoi kirkastamaan työelämän suunnan

Suomen Mentoreiden mentoriohjelmasta toisensa löytäneiden Rosa Heleniuksen ja Satu Lehtisen yhteinen vuosi opetti molempia. Keskustelut auttoivat hahmottamaan omia tavoitteita sekä näkemään, mikä niiden kannalta onkaan arjessa olennaista.

Ajasta tapaamiset eivät ole kertaakaan olleet kiinni, sillä sparrailla voi juuri niin luovasti kuin haluaa, Satu Lehtinen vakuuttaa.

Loppuvuodesta 2017 Rosa Helenius oli juuri valmistumassa restonomiksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta, mutta työelämän suunta tuntui vielä olevan hakusessa. Vaikka Rosalla oli tutkinnon lisäksi työpaikkakin valmiina Isomäki Areenan ravintolan salivastaavana, hän koki haluavansa jotain enemmän.
Samaan aikaan asiakkuusjohtajana Länsi-Suomen Osuuspankissa työskentelevä Satu Lehtinen oli kuullut Suomen Mentoreiden mentoriohjelmasta Satakunnan kauppakamarin kautta ja innostunut ajatuksesta, että voisi auttaa työelämän kynnyksellä olevaa nuorta.
– Olen ehtinyt olla jo 20 vuotta työelämässä, siitä suurimman osan pankkialalla. Koin, että voisin ammentaa omasta kokemuksestani työelämänsä alussa vielä oleville. Uskoin myös, että olisi mielenkiintoista ja hyödyllistäkin tutustua enemmän nuorten maailmaan.
Molemmat naiset ilmoittautuivat mukaan mentoriohjelmaan, Lehtinen näkemystään tarjoavaksi mentoriksi ja Helenius sparrausta hakevaksi aktoriksi. Kirjoittamiensa kuvausten perusteella heidän todettiin sopivan mentorointipariksi.

Satu Lehtinen ja Rosa Helenius järjestivät mentorointitapaamisia muun muassa BePopin Wörkissä ja välillä Kirjurinluodossa kävellen.

Suomen Mentoreiden mentoriohjelman ensisijaisena tavoitteena on tukea korkeakoulusta valmistuvien nuorten sujuvaa siirtymistä työelämään. Helenius ja Lehtinen ottivatkin ensimmäiseksi tehtäväkseen jäsentää Heleniuksen toiveita ja vahvuuksia.
– Olin valmistunut restonomiksi, mutta kaupallinen ala tuntui enemmän omalta. Olin kuitenkin epävarma mahdollisuuksista ja omasta osaamisestani. Sadulla on kauppatieteiden maisterin tutkinto, ja hän osasikin hyvin auttaa pohtimaan jatko-opiskeluvaihtoehtoja.
Pian Heleniukselle alkoi olla selvää, että polun päässä olisi kaupallisen alan yliopistotutkinto. Hän haki ensin opiskelemaan Haaga-Heliaan ja voisi valmistuttuaan jatkaa ylempään korkeakoulututkintoon.

Askelmerkit tulevaan

Seuraavien askeleiden kirkastuttua mentoriparin keskusteluihin nousivat ajankäyttö ja arjen valinnat.
– Rosa on tinkimätön nuori nainen ja kova tekemään töitä. Alussa puhuimmekin paljon asioiden priorisoinnista ja mietimme, miten Rosan arkea voisi rauhoittaa, Lehtinen muistelee.
Heleniuksen ajatusten kuulostelu on ollut Lehtisen mukaan loistava peili myös toiseen suuntaan ja selkeyttänyt hänellekin, mihin työelämässä haluaa keskittyä. Toinen keskeinen anti on ollut nuorten maailmaan tutustuminen.
Helenius kokee, että mentorointi oli ennen kaikkea itsensä johtamisen oppimatka. Ilman tukea hän ei luultavasti olisi rohjennut ottaa näin nopeasti näin isoja askeleita: luopua työstä, muuttaa Etelä-Suomeen ja vaihtaa alaa.
– Sadun kanssa keskustellessa olen oppinut näkemään oman potentiaalini. Olen saanut itsevarmuutta, mutta toisaalta oppinut lempeyttä itseäni kohtaan.
Lehtinen kannustaa rohkeasti hakeutumaan mentoriksi, jos yhtään kaipaa työarkeensa uutta näkökulmaa.

Rosa Helenius

– Vuodessa asiat voivat mennä todella paljon eteenpäin, kun palaset loksahtavat kohdalleen. On ollut hienoa saada kulkea Rosan rinnalla ja tukea muutoksessa. Olen myös oppinut paljon nuoren lahjakkaan ihmisen ajatuksia kuunnellessa.

Tapaamisia ja yhteydenpitoa naiset aikovat jatkaa, vaikka virallinen mentorisuhde päättyikin vuodenvaihteessa.

Uusi mentoriohjelma käynnistyy kesäkuussa

Hyvää palautetta vuoden 2018 toteutuksesta saanut Suomen Mentorit ry:n ohjelma jatkuu Satakunnassa myös tänä vuonna. Uudet mentoriparit on yhdistetty ohjelman koordinaattoreiden toimesta, ja ensimmäinen kaikkien satakuntalaisparien yhteinen tapaaminen käynnistää vuoden kestävän yhteistyön. Satakunnan kauppakamari on mukana hoitamassa paikallista yhteydenpitoa sekä alueen korkeakouluihin että mentoriehdokkaisiin. Kauppakamari järjestää vuoden aikana myös kaksi alueellista tilaisuutta ohjelmassa mukana oleville.

Teksti: Ella Koota Kuvat: Veera Korhonen, Rosa Heleniuksen albumi