Meitä ei vaivaa kasvamisen pelko

Brand ID:n myynti on kolminkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Nyt toiminta käynnistyy Yhdysvaltojen Pohjois-Carolinassa. Rapakon taakse rakennettiin uusi tehdas kivijalasta lähtien.

Kasvussa tärkeintä on selkeys, jotta kaikki ymmärtävät tavoitteet oman työnsä kannalta. Toimitusjohtaja Juha Heljakan mukaan pitää yksinkertaistaa asioita ja huolehtia, ettei samaan aikaan ole liikaa kehitettäviä asioita ilmassa.

– Tekemisen pitää viedä kohti tavoitteita. Meillä on maksimissaan kolme kehitysprojektia samalla kertaa käynnissä. Jokainen niistä kestää korkeintaan kolme kuukautta. Se varmistaa, ettei tekeminen muutu puuhasteluksi. Jos kehitysprojekti kestää pidempään, niin tiedämme, että se pitää pilkkoa pienempiin paloihin. Tämän me olemme omaksuneet Kaizenista, josta on muodostunut oma bisnessysteemimme – meidän tapamme toimia.

Juha Heljakka osti Brand ID:n vuonna 2016 ja toimi ennen sitä yrityksen toimitusjohtajana. Yritys valmistaa teollisuuden merkintätuotteita, myymäläilmeitä ja myyntitelineitä sekä pakkauksia, joiden avulla tehdään yritysten brändit näkyviksi.

– Kaikki viisaus ja osaaminen ei ole perheyrityksen sisällä. Siksi johtaminen ja toimintakulttuurin kehittäminen ovat tärkeitä. Ne pitävät sisällään hyvän asiantuntijahallituksen, tehokkaasti toimivan sitoutuneen johtoryhmän ja osaavan henkilöstön. Kun hallitus miettii strategisia tavoitteita kaukovalot päällä katse tulevaisuudessa, voi johtoryhmä keskittyä aidosti tekemään askelmerkit, jotta tavoitteet saavutetaan, toteaa Heljakka.
​​​​​​​

Kuva: Brand ID arkisto

Brand ID:n osaamista arvostetaan maailmalla. Toimitusjohtaja Juha Heljakka katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen.

”Voisimmeko nostaa vielä lentokorkeutta?” ”Voimme.”

Tärkein kasvu tapahtuu osaamisessa
Kasvu on aina seurausta jostain. Brand ID:ssä kasvua tapahtuu myös ihmisissä. He ovat yrityksen tärkein voimavara, ja osaamisen kehittäminen on ydinasia. Hyvä työntekijäkokemus synnyttää todennäköisemmin hyvän asiakaskokemuksen.

– Meillä osallistetaan ja osallistutaan paljon. Sitä kautta ihmisten on helppo tehdä päätöksiä ja olla itseohjautuvia. Tätä kautta johtamisen rooli helpottuu ja jättää enemmän tilaa kehittämiselle sekä teoille tulevaisuuteen.

Lisää lentokorkeutta, kiitos
Lentomatka Porista Helsinkiin on ollut Heljakalle merkityksellinen. Lennolla hän sai vieruskaverikseen Kaizen-konsultin, jonka kanssa teki tuttavuutta.

– Hän herätti innostuksen Kaizeniin, joten jatkoin tutustumista kirjojen sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla. Kaizenin pääperiaate on jatkuva parantaminen ja hukan tai turhan siivoaminen pois – muuttua paremmaksi. Sieltä lentoreitiltä se lähti. Hauskaa, että hallituksemme jäsen Pia Harmia usein kysyy lentoteemalla, voisimmeko nostaa vielä lentokorkeutta? Voimme.

Systemaattisen kasvun taustalla on systemaattinen johtamisen ja toimintatapojen kehittäminen. Siitä hetkestä, kun Juha Heljakka otti yhtiön johtaakseen, on yhtiön liikevaihto kaksikymmenkertaistunut – kasvun tie jatkuu edelleen. Samanaikaisesti konsernin kolme osakeyhtiötä sulautuivat yhdeksi, johon rakennettiin oma konsernihallinto. Brand ID:llä on tavoite edelleen kasvaa orgaanisesti ja yrityskauppojen myötä.

– Kasvun tiellä toiminnan pitää olla kannattavaa. Pitää olla kykyä investoida. Kannattava toiminta tuo turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta yritys kestää mahdollisia kolhuja ja takaiskujakin. Juuri rekrytoitiin IT-, ja taloushallinnon ihmisiä sekä Amerikkaan lähteneiden tilalle tänne uusia tekijöitä. Saimme ennätysmäärän hakemuksia kaikkiin paikkoihin. Olemme tehneet oikeita asioita yhdessä. Päivittäin on hyvä pysähtyä miettimään, mitä ihminen kertoo töistään palatessaan kotiin. Vastauksen pitää olla positiivinen. Meitä ei vaivaa kasvun pelko.
​​​​​​​

​​​​​​​

Kuvassa hallituslaiset (vas. ylärivi) Juha Heljakka, Pauli Aalto-Setälä, Olli Kivelä, (vas. alarivi) Tomi Elo, Harri Rusanen ja Christina ”Pia” Harmia.

Kuva: Brand ID arkisto

Brand ID
• Pääkonttori Porissa, viisi toimipaikkaa Suomessa. Toiminta käynnistymässä myös Pohjois-Carolinassa USA:ssa.
• Liiketoiminta-alueet: Teollisuuden merkintätuotteet, myymälä- ja brändi-ilmeet sekä aaltopahviset tuotteet
• Työntekijöitä 175
• Liikevaihto 28,4 milj.

WAU! Palkittiin kesällä Tyrninuijalla Hallituspartnerit Satakunnan toimesta. On Kultainen Nuija -kampanjan TOP3-finalisti.


Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 artikkeli