LIFESTYLE: Täydellä sähköteholla

Hybridiauton myötä täyssähköautoon vaihtaminen oli Janne Janssonille itsestään selvää. Sähköautoilu on ekoteko, ja auton mukavuudet vievät ajamisen uudelle tasolle, josta ei ole paluuta.

Pori Energian ICT-palvelupäällikkö Janne Jansson lähti tutustumaan sähköautoiluun reilut neljä vuotta sitten. Silloin ladattava hybridiauto oli turvallinen valinta pitkille työmatkoille.

– Hybridillä ajo alkoi harmittaa, sillä halusin päästä pidemmälle sähköllä. Työmatkojen lyhennyttyä ajoin pääosin sähköllä. Silloin pohdin, miksi kuljettaa autossa ylimääräisenä polttomoottoria, jota pitää vieläpä huoltaa usein, Jansson avaa syitä.

Huoletonta ja helppoa ajoa lähiseudulla
Jansson ihastui sähköauton äänettömyyteen ja eleettömyyteen. Täyssähköautossa on enemmän sähkötehoa käytettävissä kuin hybridissä, jossa sähkömoottori vain avustaa. Talviaikaan sähköä voi hyödyntää lämmittämiseen.

– Sähköllä on rauhallista ja mukavaa ajaa. Voin ohjata autoni toimintoja etänä vaikka kotisohvaltani, ja auto on käyttövalmis ja ikkunat talvellakin sulana nopeasti.

Jansson ajaa paljon kotikaupungissaan, jossa yksi latauskerta riittää pitkään. Kotona auto latautuu edullisesti, eikä tarvitse pohtia bensan tai dieselin hintojen kehitystä. Nykyisestä latausinfrastruktuurista johtuen pitkiin matkoihin tulee vielä valmistautua tarkemmin, etenkin jos suuntana on Pohjois-Suomi.

– Matkastressiä voi välillä tulla. Latausasemia on nykyään jo paljon, mutta kaikki eivät ole nopeita ja valitettavan usein niitä on myös rikki, mikä vaikuttaa ikävästi reitin kulkuun. Parhaimmillaan pikalaturissa autoni kuitenkin latautuu kahvitauon aikana.

Sähköautoon päätyminen oli luontevaa
Suomessa sähköautolla ajaminen on ympäristöteko, sillä valtaosa sähköstä tuotetaan vähäpäästöisesti. Ekologisuuden lisäksi Janssonia kiinnostaa uusi teknologia.

– Minua houkuttaa teknisesti edistyksellinen ja laadukas kestohyödyke. Veroedun vuoksi sähköauton hintakaan ei juuri nyt välttämättä tule polttomoottoriautoa kalliimmaksi.
Sähköllä ajamiseen saattaa jäädä koukkuun nopeasti. Kun sähköautoilun makuun pääsee, polttomoottoriautoihin palaaminen ei käy enää mielessäkään.

– En ole katunut päätöstäni vaihtaa täyssähköautoon. Saa nähdä, kauanko polttomoottoriautoja ylipäätään enää valmistetaan. On myös mielenkiintoista seurata, tuleeko sähkön rinnalle pian vety tai jokin muu energianlähde, Jansson pohtii.


Vauhdilla kohti vihreämpää autoilua

Sähköautojen osuus automyynnissä kasvaa, ja yhä useampi auto myydään leasing-sopimuksella. Latausasemaverkostoa kehitetään samaa vauhtia.

Autoalan ennustuksen mukaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä
sähköautojen osuus kymmenkertaistuu kattaen viidesosan kaikista autoista.

Pienipäästöiset autot kiehtovat ostajiaHenkilöautoliikenne on kiihtyvästi sähköistymässä – sekä työntävällä että vetävällä voimalla. Euroopan unioni vaatii autonvalmistajilta matalaa CO2-päästöjen tasoa, mutta myös kuluttajat haluavat pienempipäästöisiä autoja.AutoPalinin myyntijohtaja Timo Hokkasen mukaan Suomen henkilöautokannasta noin kaksi prosenttia on täyssähkö- tai hybridiautoja, ja ennusteen mukaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä osuus kymmenkertaistuu kattaen viidesosan kaikista autoista. Myynnissä tämä tarkoittaa osuuden nousemista nykyisestä 20 prosentista lähes 60 prosenttiin.

Pienipäästöiset autot kiehtovat ostajia

Henkilöautoliikenne on kiihtyvästi sähköistymässä – sekä työntävällä että vetävällä voimalla. Euroopan unioni vaatii autonvalmistajilta matalaa CO2-päästöjen tasoa, mutta myös kuluttajat haluavat pienempipäästöisiä autoja.
AutoPalinin myyntijohtaja Timo Hokkasen mukaan Suomen henkilöautokannasta noin kaksi prosenttia on täyssähkö- tai hybridiautoja, ja ennusteen mukaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä osuus kymmenkertaistuu kattaen viidesosan kaikista autoista. Myynnissä tämä tarkoittaa osuuden nousemista nykyisestä 20 prosentista lähes 60 prosenttiin.

Sähköautoilu vaatii laajan lataus-asemaverkostonSähköauton lataamisesta on vauhdilla tulossa osa normaalia arkiasiointia. Latausasemaverkosto laajenee voimakkaasti, mikä mahdollistaa sähköllä liikkumisen kaupunkien välillä myös pidemmillä matkoilla. Verkoston kasvu helpottaa myös sähköauton hankintapäätöstä kuluttajille.Kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo S-ryhmän rakentavan parhaillaan noin tuhannen latausaseman verkostoa, joka tulee vuoden 2024 loppuun mennessä kattamaan koko Suomen. Jokaiselle asemalle on tulossa laadukkailla latauslaitteilla 4–8 paikkaa, jolloin asiakas voi varmistua siitä, että palvelu on käytettävissä.

Sähköautoilu vaatii laajan lataus-asemaverkoston

Sähköauton lataamisesta on vauhdilla tulossa osa normaalia arkiasiointia. Latausasemaverkosto laajenee voimakkaasti, mikä mahdollistaa sähköllä liikkumisen kaupunkien välillä myös pidemmillä matkoilla. Verkoston kasvu helpottaa myös sähköauton hankintapäätöstä kuluttajille.
Kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo S-ryhmän rakentavan parhaillaan noin tuhannen latausaseman verkostoa, joka tulee vuoden 2024 loppuun mennessä kattamaan koko Suomen. Jokaiselle asemalle on tulossa laadukkailla latauslaitteilla 4–8 paikkaa, jolloin asiakas voi varmistua siitä, että palvelu on käytettävissä.

Leasingauto houkuttelee vaihtoehtonaLeasingautoista on puhuttu markkinoilla jo pitkään, mutta vasta nyt niiden hankkiminen alkaa olla Suomessakin varteenotettava vaihtoehto omistamisen rinnalla. Kyseessä on kokonaisvaltainen pakettiratkaisu, jossa auton vuokra sekä huolto ja jopa vakuutukset on mahdollista maksaa yhtenä kuukausieränä, leasingvuokrana. Päälle jäävät maksettavaksi enää verot ja polttoaine tai lataussähkö.Ratkaisu helpottaa auton kulujen ennustamista ja hallinnointia. Autosta ei myöskään tarvitse kantaa jälleenmyyntiarvon putoamisen taakkaa, kun riski jää autoliikkeelle tai rahoitusyhtiölle.

Leasingauto houkuttelee vaihtoehtona

Leasingautoista on puhuttu markkinoilla jo pitkään, mutta vasta nyt niiden hankkiminen alkaa olla Suomessakin varteenotettava vaihtoehto omistamisen rinnalla. Kyseessä on kokonaisvaltainen pakettiratkaisu, jossa auton vuokra sekä huolto ja jopa vakuutukset on mahdollista maksaa yhtenä kuukausieränä, leasingvuokrana. Päälle jäävät maksettavaksi enää verot ja polttoaine tai lataussähkö.
Ratkaisu helpottaa auton kulujen ennustamista ja hallinnointia. Autosta ei myöskään tarvitse kantaa jälleenmyyntiarvon putoamisen taakkaa, kun riski jää autoliikkeelle tai rahoitusyhtiölle.


Satakunnan kauppakamarilehti 3/2021 artikkeli