Lifestyle: Peliä ja älyä padelista

Padel on kiitänyt raketin lailla trendilajiksi Suomessa. Tennistä ja squashia yhdistelevä vauhdikastempoinen pallopeli koukuttaa ja sopii niin fyysistä kuin älyllistäkin haastetta kaipaaville.

​​​​​​​Integrata Oy:n
toimitusjohtaja Riku Heinonen innostui padelista muutama vuosi sitten. Aluksi laji tempaisi
mukaansa harrastamaan, mutta hiljalleen myös liiketoiminnan puolelle.

– Huomasimme liikekumppanieni kanssa, että Suomesta puuttuu konsepti, jossa padelin ulkokenttiä rakennutetaan näyttäville paikoille. Päädyimme tekemään kaksi padelkenttää Suomen hienoimmalle paikalle Yyteriin, kertoo Heinonen.

Niin työ- kuin vapaa-aikaa padelin parissa viettävä Heinonen havaitsee lajissa yhtäläisyyksiä johtamisen kanssa. Pelissä tarvitaan tiimityötaitoja ja nopeita ratkaisuja.

– Padelissa näkee heti omien päätöstensä lopputuloksen.

Monipuolista treeniä

Padeliin tarvitaan neljä pelaajaa ja peliä pelataan pareittain. Heinosta viehättääkin erityisesti lajin sosiaalisuus ja taktisuus yhdistettynä kuntoiluun.

– Padel haastaa ajattelemaan. Samalla kerralla tulee treenattua niin fyysistä kuntoa kuin pääkoppaa.

Laji sopii myös luonteensa vuoksi johtajille, joiden perisyntinä tunnetaan oman hyvinvoinnin laiminlyöminen. Hyvät pelit saa aikaan jo tunnissa, eikä sovittua vuoroa pelikavereiden kanssa tule helposti peruttua.

– Kynnys juoksulenkin siirtämiseen on matala, mutta padelissa on vastuussa myös pelikavereiden aikatauluista.

Kasvua myös liiketoiminnassa

Yksi syy padelin suosion takana lienee lajin aloittamisen helppous. Padel ei vaadi alkuinvestointeja, ja peliin pääsee nopeasti kiinni.

– Padelin monipuolisuus tempaisee mukaansa ja siinä kehittyy nopeasti, vaikka vähän vanhemmallakin iällä.

Padelin suosio onkin lisännyt liiketoimijoiden määrää lajin ympärillä. Pääomasijoittajat ovat löytäneet padelin, ja jo nyt Suomessa toteutettu isoja liiketoimintakauppoja. Heinonen arvioi, että tulevaisuudessa isot toimijat tulevat ostamaan pienempiä pois.

Heinonen kannustaa niin johtajia kuin muitakin älyllisistä ja fyysisistä haasteista kokeilemaan lajia esimerkiksi alkeiskurssien avulla.

– Vaikka padeliin on helppo päästä kiinni, jokainen peli opettaa virheistä. Padelissa pärjääminen on kytköksissä johtamisessa pärjäämiseen: jos kuvittelee osaavansa, on usein hakoteillä, Heinonen naurahtaa.

Pallopeleistä kiittää keho ja mieli

Pallopelit ovat hauskaa liikuntaa. Satakunnan kauppakamarin
hallituksen jäseniä voi bongata Porin pelikentiltä.

Helppoa hikeä pallopeleillä

Matin voi löytää monenlaistenkin eri pallopelien, kuten tenniksen, padelin tai golfin parista. Padelin hän aloitti vuonna 2020 ensimmäisten padelkenttien avautuessa Poriin. Nykyään hän pelailee lajia keskimäärin kerran viikossa. Pallopeleissä tulee Matin mukaan kuntoiltua kuin huomaamattaan.

”Pallopeleissä liikkeen ja motoriikan yhdistäminen kiehtoo minua. Pallon perässä tulee tehtyä kestoltaan ja vauhdiltaan mittaviakin liikuntasuoritteita, ilman palloa ei niin helposti.”

Matti Kiuru
toimitusjohtaja,
Länsi-Suomen Osuuspankki

Kisailu porukalla koukuttaa

Jo 13 vuoden ajan tennis on kuulunut Sarin arkeen, joka aloitti lajin tyttärensä innostamana. Hän harrastaa lajia naisporukassa ja on mukana myös seuratoiminnassa. Tänä vuonna tenniksen rinnalle on hiipinyt myös padel ja lajien parissa Sari liikkuu 3–5 kertaa viikossa.

”Pallopeleille ominainen pieni kisailu hyvällä porukalla saa palaamaan takaisin kentille. Paras muisto tenniksen parista on reissu arvostettuun Wimbledonin tennisturnaukseen muutama vuosi sitten. Se oli huippuhieno kokemus.”

Sari Mäkitalo
tulosyksikön johtaja,
Polygon Finland Oy

Pieniä irtiottoja arjesta

Tero harrastaa nopeatempoista sulkapalloa. Pitkäaikainen harrastus alkoi uteliaasta kokeilusta koulukaverin kanssa, ja lajiin tuli hurahdettua nopeasti. Nykyään Tero pelaa sulkapalloa viikoittain nelinpelinä vakioituneen kaveriporukan kanssa.

”Sulkapallo antaa aina pienen irtioton arkeen, kun saan keskittyä hetkeksi vain pelaamiseen. Pelissä ei voi eikä ehdi ajatella muita asioita. Sulkapallon palloon, eli sulkaan, saa mukavan lyöntituntuman ja pitkän pallorallin voitosta tulee aina hieno fiilis.”

Tero Piisi
yksikön johtaja, Legal Counsel,
​​​​​​​KPMG

Pallopelien sosiaalisuus on monelle pallopeliharrastajalle tärkeää. Mukavassa seurassa on aina hauskaa pelata.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2022 artikkeli