LIFESTYLE: Arvot verenperintönä

Muotitavaratalo Ratsula on yksi Porin ikonisimpia maamerkkejä. Se on palvellut maakunnan asukkaita jo lähes sadan vuoden ajan ja pitänyt pintansa trendien ja ideologioiden vaihtuessa.

Kuva: Ratsula.

Kuva: Ratsula.

Matti Ratsula aloitti vaimonsa Katin kanssa työt Ratsulassa vuonna 1984. Matin ura alkoi laskentapäällikkönä. Sittemmin hän siirtyi hallintojohtajaksi, ja lopulta yrityksen vetovastuu ja toimitusjohtajan paikka siirtyivät hänelle sukupolvenvaihdoksen myötä vuonna 1996.

Aikojen muuttuessa Ratsulan arvot ovat pysyneet pitkälti samoina. Edellisen strategiatyön yhteydessä määriteltyjen arvojen todettiin olevan hyvin lähellä niitä, jotka määrittivät toimintaa heti alussa.

– Arvot ovat siirtyneet verenperintönä sukupolvelta toiselle. Monet työntekijämme ovat olleet talossa pitkään, joten arvomme ovat siirtyneet myös heidän mukanaan uusille työntekijöille ja sukupolville, Matti Ratsula kuvailee.

Laadukas ja kestävä vaate on vastuullinen valinta
Yrityksen tärkeimpiä arvoja on vastuun kantaminen. Ratsulassa halutaan varmistaa, että asiakkailla on turvallinen olo ostaessaan tuotteita ja palveluita. Ideologia on kantanut läpi vuosikymmenten, mutta merkitys korostuu kuluttajien kiinnittäessä yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen.

Ratsulassa vastuullisuus näkyy monin eri tavoin. Tavaratalo lämpiää Pori Energian hiilidioksidipäästöttömällä kaukolämmöllä, ja sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla. Muovin vähentämiseksi muovipusseista tuli maksullisia, ja niistä saatavat tuotot lahjoitetaan lyhentämättömänä paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille.

– Olemme aina panostaneet laatuun. Emme juokse pelkkien trendien perässä. Laadukas vaate on vastuullinen valinta, ja luottovaate kannattaa korjata.

Luottamus ja arvostus toiminnan kulmakivinä
Ilman lujaa luottoa tavarantoimittajiin, Ratsulassa ei voitaisi taata tuotteiden laatua. Uusia brändejä ei oteta hyllyyn, jos niiden vastuullisuusasiat eivät ole kunnossa, ja vanhoista luovutaan, jos laatu heikkenee. Myymälän omaa laatua seurataan 1990-luvulla luodulla laatujärjestelmällä, jossa korostetaan henkilöstön ammattitaitoa ja itsenäisyyttä. Kyse on luottamuksesta.

– Luottamus ja arvostus ovat toimintamme kulmakiviä asiakassuhteissa, henkilöstösuhteissa ja yhteistyökumppanuuksissa. Pyrimme aina pitämään lupauksemme ja tekemään kuten toivoisimme itsellemme tehtävän, Matti Ratsula summaa.


Ratsula ei lähtökohtaisesti pyri kulkemaan pintamuodin huipulla, vaan asiakkaille tarjotaan ajattomia, laadukkaita ja ajanhenkisiä vaihtoehtoja.


Vastuullisuutta useista eri näkökulmista

Muoti- ja vaateteollisuuden kuumin trendi on tällä hetkellä vastuullisuus, sanoo Ratsulan ostojohtaja Kati Ratsula.

Vastuullisuuden monet kasvotKuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen, mutta painottavat valinnoissaan erilaisia asioita. Kati Ratsulan mukaan osalle kuluttajista vastuullisuus on erittäin tärkeä ja ostopäätökseen ratkaisevasti vaikuttava tekijä, mutta lisäksi on niitä, joille se ei sitä ole. Vastuullisuutta voi tarkastella useista eri näkökulmista. Tuottajat satsaavat tällä hetkellä erityisesti tekstiilien materiaalien ja pakkausmateriaalien kehittämiseen, ja tavarantoimittajat asettavat toiminnalleen kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita.

Vastuullisuuden monet kasvot

Kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen, mutta painottavat valinnoissaan erilaisia asioita. Kati Ratsulan mukaan osalle kuluttajista vastuullisuus on erittäin tärkeä ja ostopäätökseen ratkaisevasti vaikuttava tekijä, mutta lisäksi on niitä, joille se ei sitä ole. Vastuullisuutta voi tarkastella useista eri näkökulmista. Tuottajat satsaavat tällä hetkellä erityisesti tekstiilien materiaalien ja pakkausmateriaalien kehittämiseen, ja tavarantoimittajat asettavat toiminnalleen kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita.

Vanhat vaatteet kiertoon!Joskus laadukaskin vaate jää käyttämättä tai luottovaatteen tilalle tulee uusia suosikkeja. Ratsula tekee yhteistyötä Emmyn, Suomen suurimman käytettyjä merkkivaatteita myyvän yrityksen kanssa. Myymälässä on keräyspiste, johon asiakas voi tuoda hyväkuntoiset vaatteensa. Emmy myy ne verkossa eteenpäin. Tuotteesta luopunut asiakas saa, riippuen hinnasta, keskimäärin noin puolet myyntihinnasta tai hieman suuremman lahjakortin, jonka voi käyttää asioidessaan Ratsulassa. Mikäli vaatteet eivät mene kaupaksi, ne päätyvät kiertoon hyväntekeväisyyden kautta.

Vanhat vaatteet kiertoon!

Joskus laadukaskin vaate jää käyttämättä tai luottovaatteen tilalle tulee uusia suosikkeja. Ratsula tekee yhteistyötä Emmyn, Suomen suurimman käytettyjä merkkivaatteita myyvän yrityksen kanssa. Myymälässä on keräyspiste, johon asiakas voi tuoda hyväkuntoiset vaatteensa. Emmy myy ne verkossa eteenpäin. Tuotteesta luopunut asiakas saa, riippuen hinnasta, keskimäärin noin puolet myyntihinnasta tai hieman suuremman lahjakortin, jonka voi käyttää asioidessaan Ratsulassa. Mikäli vaatteet eivät mene kaupaksi, ne päätyvät kiertoon hyväntekeväisyyden kautta.

Korjaaminen kannattaaRatsulassa asiakkaita palvelee neljä ompelijaa, jotka toteuttavat vaatteiden korjaukset hätätapauksessa hyvin nopealla aikataululla. Lisäksi ompelimo korjaa vanhoja vaatteita, olivatpa ne Ratsulan valikoimasta tai muualta hankittuja. Jopa 30 prosenttia ompelimon korjauksista on vanhojen vaatteiden korjauksia. Lisäksi Ratsula vuokraa juhlapukuja, kuten frakkeja. Vuokraus on erityisen suosittua esimerkiksi vanhojentanssien yhteydessä. Ratsulan arvoihin kuuluu saada tuote kestämään, ja korjaus- sekä vuokrauspalvelut ovat osa tätä lupausta.

Korjaaminen kannattaa

Ratsulassa asiakkaita palvelee neljä ompelijaa, jotka toteuttavat vaatteiden korjaukset hätätapauksessa hyvin nopealla aikataululla. Lisäksi ompelimo korjaa vanhoja vaatteita, olivatpa ne Ratsulan valikoimasta tai muualta hankittuja. Jopa 30 prosenttia ompelimon korjauksista on vanhojen vaatteiden korjauksia. Lisäksi Ratsula vuokraa juhlapukuja, kuten frakkeja. Vuokraus on erityisen suosittua esimerkiksi vanhojentanssien yhteydessä. Ratsulan arvoihin kuuluu saada tuote kestämään, ja korjaus- sekä vuokrauspalvelut ovat osa tätä lupausta.


Satakunnan kauppakamarilehden 4/2021 artikkeli