Kolmannen osapuolen logistiikka lupaa säästöjä yrityksille

Porin Konepajarannassa toimiva kolmannen osapuolen logistiikkayritys 3PLogistiikka on tehnyt vahvaa kasvua viime vuosien aikana ja tahto kehittyä on suuri. Yritys ratkoo asiakkaiden ongelmia muun muassa tavaran varastoinnin suhteen.

Henkilöstön ja osaamisen puute sekä muun muassa tilanahtaus aiheuttavat ongelmia, joihin kolmannen osapuolen logistiikkayritykset, kuten 3PLogistiikka, haluavat tuoda ratkaisun. 3PLogistiikka toimii tuottajan ja asiakkaan välillä, jotta asiakas voisi keskittyä ydinliiketoimintaansa entistä paremmin.

– Pyrimme helpottamaan ensisijaisesti asiakkaan taloudellista kuormaa. Logistiikan ulkoistamisella kiinteät kustannukset saadaan muuttuviksi. Tämän lisäksi yritys voi keskittyä omaan bisnekseen ja antaa ammattilaisten hoitaa logistiset asiat, kertoo Petri Kaijanmäki 3PLogistiikka Satakunta Oy:sta.

20 vuotta sitten logistiikan ulkoistaminen oli vielä haastava ajatus.

– Nyt ollaan siinä tilanteessa, että tämä nähdään selkeästi mahdollisuutena. Yritykset haluavat keskittyä kehittämään työntekijöidensä osaamista nimenomaan ydinliiketoiminnassa. Sen lisäksi logistiikan monipuolisia ammattilaisia on haasteellista löytää, toteaa Kaijanmäki.

3PLogistiikan paikallisvastuulliset Jari Mikkelsson (vas.) ja Petri Kaijanmäki (oik.).

Tulevaisuus logistiikan alalla on valoisa, digitalisaatio ja automaatio tehostavat toimintoja jatkuvasti.
Viime vuosien vahva kasvumme kertoo palvelutasostamme ja erityisesti kyvystämme tarjota joustavasti tuotannon tukipalveluja, joita perinteisiltä logistiikkayrityksiltä ei saa. Haluamme jatkaa hyvää kaupantekoa ja tavoitella viime vuosiin verrattuna maltillisempaa kasvua, kertoo Kaijanmäki.


9 + 1 Toimitusketjun pulmaa ja ratkaisua
Petri Kaijanmäki listasi yleisiä toimitusketjun pulmia, joita 3PL ratkaisee.

  1. Tuotanto- ja toimitilaresurssit usein esteenä kasvulle ja kannattavuudelle – logistiikka- ja tukipalveluiden hankinta onnistuu joustavasti yksikköperusteisilla maksuilla ammattilaiselta.
  2. Työvoiman pula – kolmannen osapuolen logistiikka kokoaa alan ammattilaiset.
  3. Jäljitettävyys – varastonhallintajärjestelmät pitävät huolta jäljitettävyydestä.
  4. Tiedonkulkuhaasteet – tieto kulkee näppärästi sähköisesti ja hyvien henkilösuhteiden avulla.
  5. Maineenhallinta – kolmannen osapuolen logistiikka toimii esimerkillisesti ja sovitusti.
  6. Tarve varastopalveluihin lähempänä asiakkaita tai useampia satamia – 3PL:n palveluverkosto kattaa palvelut usealla paikkakunnalla.
  7. Ennakkotiedot myöhässä tai eivät saavu ollenkaan – ratkaisuna toimii mobiiliseuranta tai vastaava.
  8. Saatavuus kuljetuksissa ja tiloissa – avuksi tulee suuri ammattilaisten verkosto.
  9. Ruuhka – 3PL tuo joustavuutta ja ketteryyttä.

+1 Logistiikkakumppanin valinta – 3PLogistiikan tavoite olla henkilökunnan, asiakkaiden ja kumppaneiden mielestä yhtiö, jota voi varauksetta suositella alan parhaana toimijana.


Satakunnan kauppakamarilehden 1/2020 artikkeli.