Kielitaito auttaa kansainvälistymisessä

Yrityksen ja sen työntekijöiden kielitaito nousee usein puheeksi kansainvälistymishaaveiden
myötä. Kielitoimisto Lingo Languages Oy:n toimitusjohtaja ja Satakunnan kauppakamarin kasvu- ja elinvoimavaliokunnan varapuheenjohtaja Miia Virtanen tietää, että kielitaidolla on merkitystä kansainvälisessä liiketoiminnassa.

Vaikka englannista on tullut liikemaailman yleiskieli, ei sillä välttämättä yksin pärjää. Etenkin verkkokauppa edellyttää kohdemaan kielen osaamista, sillä jopa 75 prosenttia kuluttajista haluaa ostaa verkosta omalla äidinkielellään.

– Vain noin neljännes maailman ihmisistä osaa englantia. Tämä kannattaa huomioida, kun suunnittelee yritystoiminnan kansainvälistämistä, Miia Virtanen neuvoo.

Kansainvälistymisen ensiaskeleiden myötä kannattaa selvittää, voisiko yrityksen jo olemassa olevia suhteita hyödyntää. Myös yrityksen sisäiset resurssit on hyvä kartoittaa.

Kielitoimisto Lingo Languages Oy:n toimitusjohtaja Miia Virtanen.

– Joskus yrityksen omista riveistä voi löytyä jonkin yllättävän kielen tai kulttuurin taitaja, joka voi auttaa kansainvälistymisessä. Apua kieliasioihin saa ja on myös suositeltavaa hankkia ammattilaisilta, sillä laadukas, oikeakielinen viestintä ja selkeät sopimukset ovat ratkaisevassa roolissa kansainvälisen kaupankäynnin onnistumisessa, Virtanen muistuttaa.

Lingo tarjoaa asiakkailleen apua käännöksissä, sanastotyössä ja kielentarkistuksissa viidentoista vuoden kokemuksella. Lisäksi yritys tarjoaa kielikoulutusta etenkin englanniksi sekä yksilöille että ryhmissä Porissa ja Turussa.

9 + 1 VINKKIÄ KANSAINVÄLISTYMISEEN JA KIELEN OPETTELUUN​​​​​​​

1. Selvitä, onko organisaatiosi sisällä kohdemaan kielen tai kulttuurin tuntevia henkilöitä, joista voisi olla apua.
2. Tarkista jo olemassa olevat kansainväliset suhteet. Apua ja ideoita voi löytyä vaikkapa ulkomaalaiselta tavarantoimittajalta tai perhetutulta.
3. Muista, ettei englanti välttämättä aina riitä, vaan yritykseltä saatetaan vaatia monikielisyyttä.
4. Tarjoa palvelua etenkin kuluttaja-asiakkaille heidän omalla äidinkielellään.
5. Jos yrityksesi joutuu käyttämään useampia kieliä, on syytä laatia kielistrategia.
6. Tarkista verkkosivujesi analytiikasta, mistä päin maailmaa sivustollasi vieraillaan. Saatat löytää uusia potentiaalisia kohdemaita!
7. Tutki, millä kielillä kilpailijasi toimivat ja missä eri maissa tai kielialueilla he palvelevat.
8. Kielitaito kehittyy, kun uskaltaa avata suunsa: puhu, kirjoita ja kuuntele vieraalla kielellä.
9. Kieltä voi oppia myös yllättävistä paikoista. Katsele vaikkapa YouTube-videoita itseäsi kiinnostavasta aiheesta.

+ 1. Muista, että ammattilaisilta saat luotettavaa apua käännöksiin ja kielitaidon kehittämiseen.

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2020 artikkeli.