Kauppa auki 24 / 7 / 365 – ainakin online

Muistamme vielä ajan, jolloin kaupat olivat auki kahdeksasta iltakuuteen, lauantaina yhdeksästä yhteen ja sunnuntaisin kiinni, olihan pyhäpäivä. Tuosta ei ole kuin kolmisenkymmentä vuotta.

Kuva: Satakunnan Osuuskauppa

Asiakas käy kauppaa
joka hetki, aamusta iltaan ja illasta aamuun.

Tuotteet ostettiin pienistä myymälöistä ja muutamasta suuremmasta kaupasta. Kauppakeskukset olivat harvinaisia. Kauppoja oli kylässä usein useampia. Tuotteet tulivat keskusvarastoilta tai tukkukaupoista tehden ainakin yhden pysähdyksen jossain suomalaisessa varastossa. Valikoimat pohjautuivat kotimaiseen tuotantoon ja teollisuuteen, toki maailman merkkejä löytyi jo ruuan sekä käyttötavaroiden puolella. Verkkokaupasta ostettiin ensimmäisiä matkoja ja kirjoja.

Viimeistään 2010-luvulla kaupankäynnin muodot alkoivat muuttaa perinteistä kauppaa ja palveluita verkkokaupan suuntaan, josta jo monet matkustamiseen liittyvät palvelut ostettiin. Myös maailmanlaajuinen käyttötavarakauppa alkoi voimakkaasti rantautua tänne pohjoiseen. Enää ei lenkkareiden ostaminen Zalandon verkkokaupasta ollut ihmetyksen paikka. Kolmen erikokoisen lenkkariparin tilaamista ja kahden parin ilmaista palauttamista ihmeteltiin vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta. Varsinkin kestokulutushyödykkeissä verkkokauppa on avannut lähes koko maailman valikoiman käden tai nettiyhteyden päähän.

S-ryhmän perinteinen kivijalkakauppa on myös lähtenyt oppimaan monella eri ketjuliikeidealla verkkokaupan maailmaan. Prisman ja Sokoksen verkkokaupat ovat kaupparyhmän suurimmat. Ne ovat viime vuosina kasvaneet merkittävästi. Satakuntalaisena osuuskauppana olemme olleet kasvussa mukana keräilemällä myymälästä näiden kummankin ketjun tuotteita. Suomalaiselle verkkokaupalle tuntuu olevan kysyntää. Tilauksia lähetellään meiltä ympäri Suomen, voi kait sanoa, että Utsjoellakin on verkkokaupan myötä sekä Prisma ja Sokos.

Ruuan verkkotilaaminen yleistyy. Toki viime vuonna se vielä Suomessa jäänee alle prosentin koko ruokakaupan volyymistä. Yhä useampi haluaa helpottaa arkeaan tilaamalla ruokakaupan kassit suoraan noudettavaksi myymälästä. Varsinkin lapsiperheiden vanhemmat vaihtavat noin tunnin kauppareissun muutaman minuutin kauppakassien hakuun. Kotiovelle tilatut kauppakassit edustavat ruuan verkko-kaupasta vielä pientä osuutta, mutta jos kustannukset sekä toimitusajat saadaan täsmäämään, voi suosio kasvaa räjähdysmäisesti.

Asiakas saa verkkotilaamisessa selkeää hyötyä ajansäästön ja kaupassa kiertelyn poisjäännin vuoksi. Tuotteiden vertailu ja valtavat valikoimat voidaan lukea myös kuluttajan eduksi. Vähittäiskaupan näkökulmasta verkkokaupassa kiinnostaa ennen kaikkea volyymin kasvattaminen ja ajan mukana pysyminen. Verkkoliiketoiminta tuo uusia kustannuksia logistiikan osalta, ja kauppa hakee jatkuvasti uusia ketterämpiä toimintamalleja. Kauppa ei nuku hetkeäkään.

JUSSI KAARTINEN
Market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja
Satakunnan Osuuskauppa

Logistiikkavaliokunnan puheenjohtaja
Satakunnan Kauppakamari

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2020 kolumni.