Kasvusopimus: Kaikki tarvitaan mukaan

Pori on ylivertainen ympäristö vihreälle teollisuudelle. Kaupunginjohtaja Lauri Inna näkee edellytykset edelläkävijyydelle jopa maailman parhaina. Nyt tarvitaan yhteinen visio tulevaisuudesta.

Porin kaupungilla on vakaa tahto tehdä yhteistyötä kuntien, hanketoimijoiden, elinkeinoelämän sekä näiden asiakkaiden liiketoiminnan edistämiseksi, jotta vetytalouden ja vihreän siirtymän ympärillä oleva hypetys muuttuu pian myös konkretiaksi.

– Se tarkoittaa, että olemme aktiivisia ja palvelukykyisiä, jotta meidän kanssamme myös halutaan yhteistyöhön. Meillä on ylivertaiset teolliset olosuhteet ja valmista infraa: syväsatama operaattoreineen, raideliikenne, valtatiet ja maankäytön luvitushankkeet. Kaikki veden, kaasun ja sähkön saatavuudesta alkaen on kunnossa, sanoo Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna. Pelkällä teollisella ympäristöllä ei kuitenkaan pitkälle pötkitä. Jotta Porissa voi tulevaisuudessakin olla isoja työnantajia, tarvitaan Innan mukaan teatteria, tapahtumia ja palveluita.

– Porin tapahtumakenttä on supertärkeä. Kiitokset siitä tapahtumatoimijoille. Myös tulevaisuudessa pitää nähdä samanlaista kehitystä, koska tarvitsemme ihmisvirtoja. Kehitystä ovat tukeneet myös tunnettuutta vahvistaneet kampanjat sekä Yyteri kokonaisuutena. Tällä hetkellä myös kaivataan uutta hotellikapasiteettia sekä huomiota keskustaan ja torin alueeseen. Koko kaupunkiyhteisö ja elinkeinoelämä tarvitaan mukaan Porin kasvusopimukseen piirtämään auki se, missä Pori on muutaman vuoden päästä.
​​​​​​​

”Meidän täytyy olla helppoja ja palvelukykyisiä kumppaneita.”​​​​​​​

Meri-Porista vauhtia koko maakuntaan
Teollisuuden muutosaaltoon ei riitä pelkästään Porin yhteinen näkemys. Mukaan kasvusopimukseen tarvitaan koko muu Satakunta.

– Maakunta ei kasva, jos Pori ei kasva. Porin täytyy olla hyvä kumppani ja Porilla on suurin vastuu kilpailukykyisen alustan luomisessa. Meidän täytyy olla helppoja ja palvelukykyisiä kumppaneita.

Globaalin taloudellisen pelikentän muutokset ja läntinen integraatio tarjoavat Satakunnalle uusia mahdollisuuksia teollisen toiminnan kehittämiseksi.

Pori valmistautuu vastaanottamaan kansainvälisiä teollisia investointeja. Mäntyluotoon valmistuu nyt sata hehtaaria uutta teollista kaavaa. Tahkoluodon ja Kirrinsannan molemmille puolille syntyy kolme erillistä isoa maa-aluetta. Hankeyritykset ovat valmiit aloittamaan YVA-prosessit saman tien. Näköpiirissä on suunta kohti vihreää siirtymää.

Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna. Kuva: Jussi Partanen.

– Odotuksenamme on, että loppuvuotta kohden nyt käsillä olevat mahdollisuudet etenevät. Jo nyt on todennäköistä, että Suomen Hyötytuuli Oy:n yli 700 megawatin merituulivoimahanke Porin Tahkoluodon edustalla toteutuu. Offshore-tuulipuisto on kokonaisuudessaan miljardiluokan hanke ja vastaa yhtä ydinvoimalaa. Tämä on kiinnittänyt kansainvälisen teollisuuden mielenkiinnon alueelle sijoittumiseen.

Kulissien takana tapahtuu paljon. Inna haluaa maakunnan keskusteluun mukaan. Päätöksentekokyky ratkaisee ja toimii polttoaineena kehitykselle.

– Pori-Niinisalo-ratahanketta tavarakuljetuksille visioidaan niin Kankaanpään kuin Tampereen kanssa. Porin vetovastuu mahdollistaa myös muiden kehityksen, kun satojen miljoonien teolliset investoinnit tarkoittavat työtä vaikkapa Nakkilassa, Eurassa ja koko aluetalouden ketjussa.
​​​​​​​

Kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore näyttää vihreää valoa kasvuvisiolle. ”Porin rooli on tunnustettava, kun rakennetaan malleja, joissa kaikki voittavat.” Kuva: Jussi Partanen

Kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore näyttää vihreää valoa kasvuvisiolle.

Yhteinen tulevaisuususko
Kaupunginjohtaja Inna peräänkuuluttaa yhteistä näkymää ja kasvuvisiota.

– On suunnattava valokeila vahvuuksiin, on tehtävä oikeat ja myös kestävät valinnat. Rahalla on myös hinta. Lisäksi on saatava sellainen henki, että asiat myös toteutuvat konkreettisesti. Hyvä on markkinoitava näkyville. Tahkoluoto ja Mäntyluoto tulevat olemaan ne satamat, joissa energiamurros tapahtuu.

– Kristallipalloa ei ole kenelläkään, mutta jos uidaan vastavirtaan, niin teollisen rakentamisen momentum on nyt, sanoo Inna.

Kaupunginjohtaja Lauri Inna

”Tässä työssä on hyvä osata nauttia muiden menestyksestä. Minut on palkattu kannustamaan ihmisiä ja vauhdittamaan muiden menestystä.”

Porin keväällä aloittaneen uuden kaupunginjohtajan Lauri Innan johtamista ohjaavat tuloksellisuus, ennakoivat prosessit ja valmentava johtamistyyli. Hallintojargonin sijaan häntä puhuttelevat absoluuttiset eurot ja luvut työpaikoista.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 artikkeli