Kasvua kansainvälistymisestä

Satakunnan kauppakamarilehden 4/2024 artikkeli I KATSAUS

Elinar on tähdännyt heti perustamisestaan asti kansainvälisille markkinoille. IT-alalla siihen on matala kynnys, sillä englantia käyttävät niin ohjelmistot kuin osaajatkin.

”Kansainvälistyminen on ollut osa strategiaamme aina”, Elinarin toimitusjohtaja Mikko Hörkkö kertoo. Kuva: Elinar


Elinar perustettiin 30 vuotta sitten helsinkiläisessä kaksiossa. Pian perustamisen jälkeen yritys siirtyi omistajien kotiseudulle Poriin. Tähtäimessä olivat kuitenkin jo heti alusta lähtien Satakuntaa ja Suomea laajemmat markkinat.

– Suomi on pieni maa, joten jos alallamme haluaa kasvaa, kasvua on haettava myös ulkomailta. Siksi kansainvälistyminen on ollut strategiassamme aina, toimitusjohtaja Mikko Hörkkö kertoo.

Elinar on toiminut alusta lähtien IBM Business Partner kumppanina, ja se on osaltaan tarjonnut mahdollisuuksia kansainvälisten projektien toteuttamiseen. Kansainvälistymistä vauhdittivat alkutaipaleella myös globaalisti toimivat asiakkaat Kone ja Nokia. Nykyään Elinarin liikevaihdosta noin 20–25 prosenttia tulee kansainvälisestä liiketoiminnasta.

Uusia kohdemaita analysoidaan huolella

Elinarin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, mutta sillä on ollut toimituksia ympäri maailman.

– Meillä on sivuliikkeet Ruotsissa ja Norjassa, mutta toimitamme palveluja eri puolille Eurooppaa, Hörkkö kertoo.

Elinarilla on edelleen halu kasvaa, ja uusia asiakkaita sekä kumppaneita etsitäänkin koko ajan sekä nykyisistä että uusista maista. Uuteen potentiaaliseen maahan tutustutaan huolella, koska markkinaa ja paikallista liiketoimintalogiikkaa on tärkeä ymmärtää.

– Se vaatii omanlaistaan osaamista. Ennen kuin aloitamme asiakashankinnan uudessa maassa, tutkimme markkinaa ja pohdimme myös, minkälaisia markkinointiponnistuksia kyseissä maassa tarvitaan tai onko sieltä mahdollista löytää kumppani. Vasta sitten päätämme, lähdemmekö tarjoamaan sinne palvelujamme, Hörkkö kertoo.

Elinar Oy

Elinar on vuonna 1994
perustettu IT-yritys, joka
toimittaa tekoälyavusteisia
sisällönhallintaratkaisuja
ja tukee organisaatioiden
toimintaprosessien
automaatiotason nostoja.
Palveluissa käytetään
johtavaa IBM:n teknologiaa
sekä Elinarin kehittämää
tekoälytuotetta ElinarAI™:tä.
Yhtiön palveluksessa
on 10 henkilöä sekä 1-2
harjoittelijaa vuosittain.

Hörkön mukaan on tärkeää myös seurata asiakasmaiden paikallista kehitystä, ja ennakoida mahdollisia uusia tarpeita.

Suomi on pieni maa, joten kasvua on haettava myös ulkomailta.

Toiminnan kansainvälistyessä on varauduttava byrokratian lisääntymiseen. Etenkin Ruotsin ja Norjan lainsäädäntöä täytyy tuntea, kun yhtiöllä on maissa sivuliikkeet.

– Olemme käyttäneet apuna ulkopuolisia palveluntarjoajia, mutta minunkin täytyy tuntea pohjoismaisia viranomaisvaatimuksia, kun tilinpäätökset pitää tehdä sekä englanniksi että paikallisella kielellä, Hörkkö kertoo.

IT-ala houkuttelee kansainvälisiä osaajia

IT-alalla kynnys kansainvälistymiseen on matala, sillä ohjelmointikielet ovat universaaleja ja alan osaajilta löytyy vähintään englannin peruskielitaito. Ala houkutteleekin lähtökohtaisesti kansainvälisiä osaajia, ja avoimiin tehtäviin tulee aina hakemuksia ulkomaita myöten. Se ei ole ongelma, sillä suomen kielen osaamista ei Elinarilla lähtökohtaisesti edellytetä.

Kuva: Elinar

– Toimistolla puhumme kyllä suomea, mutta asiakkaita palvellaan aina englanniksi. Siksi meille ei ole koskaan ollut rekrytoinnin esteenä, jos henkilö ei osaa suomea, Hörkkö kertoo.

Elinarin työyhteisö on vuosien varrella saanut vahvistuksia muun muassa Norjasta, Skotlannista, Puolasta, Romaniasta ja Liettuasta. He ovat pärjänneet työssään hyvin pelkällä englannilla. Osa heistä oppi suomeakin.

Asiakasmaiden paikallisen kehityksen seuraaminen on tärkeää.

Kaikki eivät kuitenkaan nauti kansainvälisistä projekteista.

– Jos joku ei koe kotoisaksi kansainvälistä työympäristöä, pyrimme järjestämään hänelle kotimaisen asiakkaan, joita meillä kuitenkin valtaosa on, Hörkkö kertoo.